دومین نشست پژوهشی شناخت موسیقی ایران با موضوع بررسی موسیقی مذهبی از ساعت 16 روز 15 دی ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود.

جهانگیر نصری اشرفی پژوهشگر موسیقی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت : هدف از برگزاری این برنامه که به همت خانه موسیقی برگزار می شود، ارائه تازه ترین یافته ها و مسائل موسیقایی است که در ادامه بیست سال تحقیقات بر قوم شناسی و شناخت موسیقی مناطق مختلف ایران به دست آورده ایم .

وی در ادامه خاطرنشان کرد : بیشترین هدف ما تمرکز روی موسیقی قومی است اما با تقارن برگزاری دومین نشست با ماه محرم تصمیم گرفتیم که موسیقی مذهبی و نقش آن در آیین عاشورایی را نیز مورد بررسی قرار دهیم برهمین اساس در این جلسه علی شادکام موسیقی شناس در این نشست ما را همراهی می کند و به بررسی اشکال صوتی موسیقی ردیف در موسیقی مذهبی می پردازد .

این پژوهشگر موسیقی در ادامه افزود : در این جلسه علاوه بر بررسی موسیقی مذهبی و کارکرد آن در اقوام مختلف،تاثیراتی که موسیقی مذهبی از موسیقی دستگاهی گرفته و همچنین انواع رپرتوارهای موسیقی مذهبی شیعه و سایر مذاهب اسلامی را مورد بررسی قرار می دهیم .

وی در ادامه گفت : در ادامه این جلسه منبع شناسی موسیقی مذهبی با حضور عباس شیرزادی مورد بررسی قرار می گیرد در واقع در این بخش آسیب شناسی نسبت به منابع موسیقی مذهبی صورت می گیرد و همچنین منابع موثق این نوع موسیقی مورد معرفی می شود.

نصری اشرفی همچنین متذکر شد : بخش سوم این جلسه به چگونگی پیدایش کاروانهای مذهبی و تاثیراتی که بر موسیقی قومی و عشایری گذاشته اند مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت سابقه چاووش خوانی و یا شهادت خوانی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در پایان افزود : پایان بخش دومین نشست پژوهشی موسیقی قومی و عشایری ایران اجرای زنده شهادت خوانی برای حاضرین در سالن است.