مدیرعالی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران از فعالیت 5 گرمخانه برای اسکان شبانه افراد بی خانمان و متکدی در سطح شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد روزبهانی گفت: یکی از اقداماتی که سازمان رفاه و خدمات اجتماعی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بحث پیشگیری از آسیب و حمایت از افراد در معرض آسیب انجام می دهد جمع آوری و اسکان شبانه افراد بی خانمان و کارتن خواب از سطح شهر و جلوگیری از تکدی گری در شهر است.

وی با بیان اینکه مراکزی برای اسکان شبانه و ساماندهی اولیه این افراد در سطح شهر تهران پیش بینی شده است، گفت: تعداد این گرمخانه ها از اول خرداد ماه تا پایان شهریورماه با توجه به گرمای هوا 2 مرکز است که این گرمخانه ها از اول مهرماه تا پایان اردیبهشت که هوا سردتر می شود به 4 مرکز فعال افزایش می یابد. ضمن اینکه با توجه به کاهش دمای هوا از ماه گذشته پیش بینی کردیم تا تعداد این مراکز را به 5 مرکز افزایش دهیم.

به گفته روزبهانی، در شبهایی که هوا نسبتا سرد است به طور متوسط 880 تا 900 نفر در این گرمخانه ها پذیرش می شوند.

وی با اشاره به حضور پزشک و مددکار در گرمخانه ها خاطرنشان کرد: به افرادی که نیاز به مددکاری و درمان سرپایی دارند این خدمات ارائه می شود و اگر کسی نیاز به بیمارستان داشته باشد با هزینه شهرداری تهران به بیمارستان منتقل می شود.

مدیرعالی سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران در ادامه گفت: برخی از بی خانمانها و کارتن خوابها خودشان به گرمخانه ها مراجعه می کنند اما برای انتقال افرادی که امکان یا توان مراجعه به گرمخانه ها را ندارند، واحدهای گشتی تحت عنوان "جمع آوری متکدیان و بی خانمانها" پیش بینی شده که این افراد را به گرمخانه ها منتقل می کنند.

روزبهانی افزود: از میان این افراد متکدیان را به مقام قضایی معرفی می کنیم و افرادی که تحت سرپرستی کسی نیستند و توانایی امرار معاش ندارند باید به بهریستی تحویل شوند. این افراد تا زمانی که به دستور مقام قضایی تحویل بهزیستی شوند در گرمخانه ها نگهداری می شوند.

وی زمان پذیرش گرمخانه ها را بعد از اذان مغرب تا بعد از اذان صبح اعلام کرد و گفت: در این مراکز خدمات مددکاری و پزشکی ارائه می شود و پذیرایی از پذیرش شدگان نیز در دو وعده غذایی شام و صبحانه انجام می شود.