یک روزنامه غربی با اشاره به تلاشهای غرب برای اعمال فشارهای بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران به سبب پافشاری بر حقوق مشروع هسته ای خود، از غیر قابل اجرا بودن تحریمهای جدید آمریکا و متحدانش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به خودداری شرکتهای چینی از همراهی با تحریمهای آمریکا علیه ایران می نویسد: درحالی که رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی بسته جدیدی از تحریمهای جدید علیه ایران است، شرکتهای چینی تحریم علیه این کشور را نمی پذیرند و همواره آن را نقض می کنند.

وال استریت ژورنال با روسای برخی از کمپانی های آمریکایی که اعلام کرده اند ناآگاهانه با برخی از شرکتهای چینی تحریم شده تجارت کرده اند، گفتگو کرده است، اما در این گزارش هیچ اشاره ای به جزئیات مذاکرات میان آنها نشده و در بسیاری از موارد نام شرکتها آورده نشده است.

بر اساس این گزارش، برخی از شرکتهای چینی برای انجام معاملات و عقد قراردادهایی با دولت ایران از ادامه تجارت با شرکتهای آمریکایی محروم شده اند، اما در عین حال با استفاده از تغییر نام محصولات خود توانسته اند نفوذ قابل توجی را در بازار ایالات متحده پیدا کنند.

همچنین اداره کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا تاکنون هیچ یک از شرکتهای آمریکایی را برای انجام هرگونه معامله و تجارت با شرکتهای چینی تحریم شده در سال 2006، جریمه نکرده است.