کتاب "سیاستگذاری فرهنگی در فرانسه" با حضور دکتر اشتریان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، حجت الاسلام عاملی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و شوشتری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عصر دوشنبه در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اشتریان رشته سیاستگذاری عمومی را رشته‌ای پر نقض در ایران دانست و اظهار داشت: در ایران سیاستگذاریهای مختلف از جمله فرهنگ، تکنولوژی، سیاست و ... دارای خسران است.

وی با بیان اینکه حوزه سیاست عمومی در کشور دارای کلی گویی است افزود: در بحثهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سیاستگذاری کمتر وارد مسائل ریز عملیاتی شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: در کتاب "سیاستگذاری فرهنگی در فرانسه" به برنامه‌های عملیاتی توجه ظریفی شده که این امر در زمینه مسائل فرهنگی بسیار مهم شمرده می‌شود.

اشتریان سیاستگذاری را استراتژی کلان و هدف کلی فرهنگ عنوان کرد و گفت: در حال حاضر کشور دارای خلاء برنامه‌های عملیاتی فرهنگی است که باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به کتاب سیاستگذاری فرهنگی در فرانسه عنوان کرد: این کتاب به برنامه‌های عملیاتی توجه ویژه‌ای کرده‌است که ذهن مسئولان فرهنگی را در زمینه سیاستگذاری فعال می‌کند .

این استاد دانشگاه ایجاد برنامه‌ریزی عملیاتی در حوزه فرهنگ را از مهمترین برنامه‌ها در کشور عنوان کرد و گفت: برنامه‌های عملیاتی در حوزه فرهنگ، اندیشه و افکار کلی را در قالب برنامه‌های جزئی اجرا می‌کند.و هیات علمی دانشگاه تهران فرهنگ را به دو عرصه منش کلی زندگی و تجلیات ذوقی و هنری تقسیم کرد و گفت : ایران به سیاستگذاری فرهنگی بسیار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: سطح اول فرهنگ نیازمند تئوریها و مبانی نظری و سطح دوم فرهنگ نیازمند استفاده از مدل های مهندسی است.

اشتریان شناسایی عناصر اساسی نظریه فرهنگی را مستلزم تحلیل عمیق و گسترده دانست و گفت : اولین مسئله در تحلیل کلان مباحث فرهنگی، آزادی است.

وی بیان داشت: آزادی فرهنگ را شکل می دهد و اگر آزادی شناخته نشود سیاست فرهنگی در سطح کلان به وجود نمی‌آید.

اشتریان با بیان اینکه آزادی یک عنصر بومی است افزود: اگر در کشور در خصوص عرف و آزادی صحبت نشود سیاستهای فرهنگی بدون مبنا و بی ریشه می‌شوند.


حجت الاسلام عاملی نیز در این نشست با اشاره به ظهور پدیده جهانی شدن گفت: جهانی شدن موجب درهم تنیدگی فرهنگها شده‌است.

وی اضافه کرد: فرهنگ مرکزی دارای فردیت است که انتخاب ما را از تفکر لحظه‌ای جدا می‌کند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران جهان سیاست را خشن ارزیابی کرد و گفت: درحال حاضر جهان فرهنگ در جهان سیاست گم شده‌است.

وی فرهنگ را روح و ماهیت یک جامعه دانست و افزود: این کتاب با توجه به نگارش آکادمیک از قلم بسیار روانی برخوردار است.

حجت الاسلام عاملی بیان داشت: کتاب سیاستگذاری فرهنگی در فرانسه روایت علمی از سیاست فرهنگی فرانسه است که نوعی مرجعیت فرهنگی را به خواننده القا می‌کند.

وی با اشاره به بحث استقلال فرهنگی در این کتاب گفت: استقلال فرهنگی در گرو قدرت فرهنگی بومی است. 

 دکتر حجت الله ایوبی نویسنده کتاب "سیاستگذاری فرهنگی در فرانسه" نیز در این نشست گفت: کشور فرانسه برای مقابله با تهدیدات فرهنگی آمریکا 50 سال است که فعالیتهای موثر فرهنگی را برای مردم کشور خود انجام داده‌است.

وی با بیان اینکه سیاست کشور در زمینه آموزش فرهنگ با مشکل روبروست افزود: با آموزش موضوعات فرهنگی به کودکان و نوجوانان عرصه‌های سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی رشد می‌یابد.

نویسنده کتاب "سیاستگذاری فرهنگی در فرانسه" اضافه کرد: این کتاب نشان می‌دهد دولت تاثیر به‌سزایی در فرهنگ و عرصه‌های فرهنگی کشورها دارد.

وی بیان داشت: در سیاست فرهنگی، کشور فرانسه دارای پیوستگی و استمرار است که این روند  طی 50 سال  گذشته تغییری نداشته است.

ایوبی عنوان کرد: مردمی کردن فرهنگ و دسترسی همگان به فرهنگ از ویژگیهای سیاست فرهنگی کشور فرانسه در طول 50 سال گذشته بوده‌است.

نشست رونمایی از کتاب "سیاستگذاری فرهنگی در فرانسه" اثر دکتر حجت الله ایوبی  استاد گروه فرانسه شناسی دانشکده مطالعات جهان و رایزن پیشین فرهنگی ایران در فرانسه از چهاردهمین سلسله نشستهای برنامه زرین قلم بود که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.