در ادامه کار کمیته بررسی دلایل جنگ عراق در انگلیس، رئیس ستاد مشترک ارتش در دوران نخست وزیری تونی بلر و مشاور ارشد وی نیز بر اشتباه بلر در وارد شدن به این جنگ و غلط بودن اطلاعات موجود درباره تسلیحات صدام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه گاردین، "جاناتان پاول" که دیروز دوشنبه در این کمیته حاضر شده بود، گفت : بلر با این پیش فرض قدیمی که صدام هنوز سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد وارد جنگ عراق شد.

وی در ادامه تاکید کرد : با این وجود، اطلاعات مربوط به وجود سلاح های کشتار جمعی در عراق عامل اصلی در حمله به این کشور در سال 2003 نبود.  

پاول گفت : عراق تسلیحات کشتار جمعی نداشت و ما اشتباه کردیم؛ اطلاعات ما نیز در این رابطه غلط بودند.

این سخن در حالی بیان می شود که در هفته گذشته اعلام شد که مسئول ارتباطات دفتر بلر اطلاعات موجود درباره عراق را بر اساس گفته های آمریکا در این باره تغییر داده بود تا جنگ عراق را توجیه کند.

این تغییر بر اساس مدلی که "آلیستر کمپل" مسئول ارتباطات دفتر بلر طراحی کرده بود، تغییر کرد.

به نوشته این روزنامه، پرونده ای که پیش از حمله به عراق در سال 2003 درباره تسلیحات کشتار جمعی این کشور تهیه شده بود به یک موضوع جعلی یعنی اینکه "چقدر طول می کشد تا عراق به سلاح هسته ای دست پیدا کند؟" می پرداخت که پاسخ به این پرسش نیز بر اساس گفته های جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا در این زمینه تنظیم شد.

کمیته بررسی دلایل جنگ عراق و چرایی شرکت انگلیس در این جنگ چندی پیش برای یافتن دلایل حضور انگلیس در جنگ عراق تشکیل شد، اما پس از مدتی اعلام شد که این کمیته به دنبال یافتن حقیقت است و نه مجرم .

از سوی دیگر تونی بلر نیز چندی پیش اعلام کرده بود که حتی اگر عراق تسلیحات کشتار جمعی هم نداشت به این کشور حمله می کردیم.

با گذشت زمان و به دست آمدن مدارک جدید، دروغ بودن ادعاهای آمریکا و انگلیس برای حمله به عراق در سال 2003 بیشتر آشکار می شود.