کارگردان فیلم "آتشکار" ضمن بیان این مطلب در توضیح چرایی انتخاب این موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : بعد از اینکه فیلم ساخته شد با یکی از آهنگسازان صحبت کرده بودم که موسیقی این فیلم را بسازد در همین حین آلبومی از شیرمحمد اسپندار هنرمند موسیقی نواحی منطقه بلوچستان که توسط انتشارات ماهور منتشر شده بود را شنیدم و متوجه شدم که این موسیقی همان چیزی است که می خواهم.
محسن امیر یوسفی در ادامه افزود : فیلم آتشکار در سه فصل برزخ ، دوزخ و بهشت تعریف می شود که برای دو بخش اول از موسیقی افکتیو استفاده کردم اما برای قسمت بهشت که به نوعی فضای روستایی ، کشاورزی و کوچه باغ های زیبا را تداعی می کند از دونلی نوازی شیرمحمد استفاده کردم.
وی در پاسخ به چگونگی همراهی موسیقی انتخاب شده متعلق به نوازنده ای از شهر بمپور ایرانشهر از توابع سیستان و بلوچستان با فضای فیلم "آتشکار" که در اصفهان می گذرد گفت : با توجه به اینکه موسیقی شیرمحمد اسپندار با سازمختص به موسیقی نواحی نواخته شده است فضای بسیار ایرانی دارد و من به راحتی توانستم بر فیلم "آتشکار" که آن هم خارج از چارچوب داستان ایرانی نیست سوار کنم.
امیر یوسفی در پایان افزود : پیش از این در فیلم خواب تلخ تجربه موسیقی انتخابی را داشتم در آن فیلم هم نوعی از موسیقی تاجیکستان که مناسب با فضای سرد قبرستان و غسالخانه بود انتخاب کردم که اتفاقا به موضوع فیلم بسیار نزدیک بود.