مشهد - خبرگزاری مهر:مدیر مرکز کنترل ترافیک مشهد گفت: سیستم های کنترل هوشمند ترافیک (ITS) ابزار کنترلی مدیران در ترافیک شهر هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، علی پژومند راد ظهر دوشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران، سیستمهای کنترل هوشمند ترافیک را ابزاری در اختیار مدیران شهر دانست که امکان نظارت، کنترل و مدیریت ترافیک را بدون نیاز به افزایش فیزیکی و سخت افزاری معابر ممکن می نماید.

مدیر مرکز کنترل ترافیک مشهد، افزود: سیستم های ITS سامانه هایی هستند که از فناوریهای جدید در بخش الکترونیک، رایانه و مخابرات و به طور کلی IT در زمینه کنترل هوشمند ترافیک استفاده می نمایند.

راد سامانه های حمل ونقل هوشمند ترافیک ( ATMS) را زیر شاخه ای از سامانه ITS (سیستم کنترل هوشمند ترافیک) دانست که برای کنترل ترافیک مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تجهیزات هوشمند کنترل تقاطع های فرماندهی، دوربین های نظارت تصویری، سیستم های خودکار ثبت تخلفات و سیستم های اطلاع رسانی را از اجزا و زیر سیستمهای سامانه های حمل ونقل هوشمند ترافیک بیان کرد که از آنها در سطح شهر برای نظارت و کنترل ترافیک استفاده می شود.

راد در خصوص عملکرد سیستم های هوشمند کنترل تقاطع های فرماندهی گفت: این سیستم ها با استفاده از حسگرهای نصب شده در مسیر حرکتی، زمانبندی چراغ راهنمایی را متناسب با حجم ترافیک تعیین می کنند و این زمانبندی به صورت شبکه ای و برای تقاطع های مجاور هم تعیین و اعمال می شود.

راد دوربین های نظارت تصویری را به منزله چشم شهر دانست و در مرکز کنترل وضعیت ترافیکی معابر کنترل و هماهنگی های لازم برای بهبود عبور و مرور صورت می گیرد.

وی سیستم های خودکار ثبت تخلفات را به عنوان ابزار مناسب مورد استفاده پلیس راهنمایی و رانندگی بیان کرد که با استفاده از آنها تخلفاتی مانند سرعت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز یا توقف در محل های ممنوع را ثبت و اعمال قانون می شود.

وی در این خصوص افزود: این نوع اعمال قانون برای فرهنگ سازی و بازدارندگی از تخلفات در سطح شهر و محل های پرتردد انجام می گیرد.

راد سیستم هایی مانند رادیو پیام، اینترنت، SMS و تابلوهای پیام متغیر در سطح شهر را جهت اطلاع رسانی به شهروندان از مسائل ترافیکی و انتخاب مسیر مناسب دانست.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با استفاده از این سامانه ها نتوانیم برای بهبود عبور و مرور به کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در وقت شهروندان و افزایش ایمنی عابران پیاده و تلاش در راستای کاهش آلودگی هوا کمک مؤثری داشته باشیم.