پژوهشگر فلسفه دین با اشاره به انکار الوهیت مسیح از سوی جان هیک، تأکید کرد: این روایت از مسیحیت، بیش از آنکه مسیحیت رایج پولسی را بیان کند، مسیحیت عیسوی را بیان کرده و از آنجایی که او در آموزه رویت سعیده و جنبه الوهیت مسیح قائل به تأویل است،این روایت به اسلام نزدیک‌تر است.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست "باور به خدا" در ادامه مجموعه نشستهایی در فلسفه دین، پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با سخنرانی دکتر محمد سعیدی مهر، دکتر هادی صادقی، دکتر سیدحسن حسینی، دکتر آیت الهی و دکتر قاسم پورحسن برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکترهادی صادقی با موضوع "گریز از کیش؛بررسی نظریه الهیاتی جان هیک" به سخنرانی پرداخت و گفت:
جان هیک، فیلسوف دین و الهی‌دان بزرگ معاصر مسیحی در اندیشه های خویش از سنت مسیحی دور شده است. وی به رغم آنکه یک کشیش پروتستان است، آموزه تجسد الوهیت در مسیح را نمی پذیرد و می گوید این آموزه هیچ معنای روشن و قابل فهمی ندارد. جان هیک در گفتگو با دکتر حسین نصر تأکید می کند که بحث الوهیت مسیح تعلیم درستی نیست.

وی نگاه جان هیک در باب زبان دین، واقع‌گرایانه توصیف کرد و افزود: واقع‌گرایی جان هیک از نوع کانتی و انتقادی است و برای تجربه های دینی زبانی آمیخته به فرهنگ قائل است.

این پژوهشگر فلسفه دین خاطرنشان کرد: هیک با انتقاد از واقع گرایی ساده مسیحیت که همان ظاهرگرایی در تفکر اسلامی است بر این تأکید دارد که هر آنچه در انجیل جنبه الوهیت مسیح را مطرح می کند باید تأویل کرد و به معنایی غیرظاهر آن برد.

دکتر صادقی به دیدگاه جان هیک درباره نجات و رستگاری اشاره کرد و گفت: جان هیک اولین کسی است که نظریه کثرت گرایی را در شکل رسمی و دانشگاهی عرضه می کند و معتقد است که معلوم نیست مسیح این آموزه را تعلیم داده باشد.

وی با بیان اینکه آموزه رویت سعیده(دیدن خداوند) نیز در اندیشه هیک دستخوش تأویل شده است، افزود: این روایت از مسیحیت، بیش از آنکه مسیحیت رایج پلوسی را بیان کند، مسیحیت عیسوی را بیان کرده است. دلیل نزدیک‌تر بودن آن به آیین اسلام نیز همین است. به عبارت دیگر، اگر مسیحیان به همین آموزه های موجود در کتاب مقدس خود مراجعه کنند و بخواهند آموزه های خود مسیح را استخراج کنند و ‌آنچه را که بعدها از سوی پولس به آن اضافه شد در نظر نگیرد، خواهند توانست روایتی عقلانی تر و واقع‌گراتر از مسیحیت عرضه کنند.

حجت‌الاسلام صادقی در پایان تأکید کرد: چنین روایتی از جان هیک چند نتیجه در پی دارد که عقلانی تر بودن، نزدیکی به حقییقت، وفاداری به مسیح وفادار، سازگاری با شواهد تاریخی و قرآنی که مؤید وجود مسیح و آموزه‌‌های وی است، تقریب بین ادیان و سازگاری با آزاداندیشی از جمله آنهاست.