استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌مستر کانادا با اشاره به اینکه تا غرب درک درستی از اسلام و پیروان آن ندارد، اسلام‌هراسی را واکنشی به گسترش و قوت دین اسلام دانست .

دکتر لیاکات تکیم استاد دانشگاه‌های مک‌مستر کانادا و دنور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ریشه های اسلام هراسی اظهار داشت: اگر مراد از اسلام‌هراسی توهین و بی حرمتی به ساحت پیامبر(ص) باشد این مسئله در اروپا پس از درگذشت پیامبر (ص) رخ داد. آغاز اسلام هراسی را باید مرتبط با توسعه و گسترش دین اسلام در اروپا جستجو کرد.

وی افزود: نویسندگان اروپایی تهمتها و افتراهایی را به پیامبر(ص) نسبت دادند. این نسبتها فقط متوجه شخص پیامبر نبود بلکه گروه مسلمانان را نیز در بر می‌گرفت. به عنوان مثال آنها اظهار می‌داشتند که مسلمانان بتهای پیامبر هستند.

هر گونه توهین و تهمت به ادیان ناپسندیده و نکوهیده است. مسلمانان همواره نسبت به سایر ادیان و پیروان آنها با احترام برخورد کرده‌اند

تکیم در مورد اینکه اسلام هراسی چه تأثیراتی بر ارتباطات انسانی و مراودات و روابط بین‌المللی داشته و دارد، گفت: اسلام‌هراسی باعث دشمنی‌ها، پیش‌فرضها و تعصبات غلط نسبت به اسلام می‌شود.

استاد دانشگاه مک مستر  افزود: باید در نظر داشت که هر گونه توهین و تهمت به ادیان غیر پسندیده و نکوهیده است. مسلمانان همواره نسبت به سایر ادیان با احترام برخورد کرده‌اند. به عنوان مثال آنها با دین مسیح و پیروان آن همواره برخوردی احترام آمیز داشته اند .

وی تصریح کرد: برداشت غلط از اسلام که هدف اسلام هراسی است به تبعیضها و بر هم زدن مناسبات انسانی منجر می‌شود.

استاد دانشگاه مک‌مستر در مورد این موضوع که چه نگاه و رویکردی می‌تواند به زدودن و از بین بردن اسلام هراسی منجر شود، گفت: آموزش صحیح، گفتگو، و ایمان و اعتقاد متقابل باعث می‌شود که اسلام هراسی ریشه‌کن شود.

وی تصریح کرد: تا به امروز غرب درک درستی از اسلام و پیروان آن نداشته است. آنها تصور می‌کنند که مسلمانان خشن هستند در حالی که شواهد تاریخی حاکی است اصلا چنین نیست. این تصورات غلط باید اصلاح شود. آموزش صحیح و درست بهترین شیوه برای از بین بردن تصورات غلط است.

استاد دانشگاه مک‌مستر در پایان یادآور شد: باید شرایط به گونه‌ای باشد که مسلمانان بتوانند با پیروان سایر ادیان گفتگوی سازنده داشته باشند تا از این طریق پیروان سایر ادیان به درک درستی از اسلام نائل آیند. در عوض این گفتگوها باعث خواهد شد مسلمانان هم بر دانش خود از سایر ادیان بیفزایند.