تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۶

پژوهشنامه "فرهنگ سازمانی" با گردآوری رضا صالحی امیری از سوی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروزی، بقای سازمانها در گروی عوامل مختلفی است که یکی از مهمترین آنها داشتن فرهنگ سازمانی قوی است.

فرهنگ سازمانی را می‌توان مجموعه‌ای از باورها، آیین‌ها، اندیشه‌ها، آداب و ارزشهای حاکم بر این مراکز دانست. مطالعات بسیاری نشان دادند که سازمانها با پشتوانه قوی فرهنگی از اثربخشی بیشتری برخوردار هستند و از استراتژیهای رقابتی کارآمدتری بهره‌مند هستند.

این موضوع در سازمانهای ایران نیز کاملا صادق است، چرا که یکی از مشکلات مهم در عرصه سازمانی کشورمان مشکلات فرهنگی بوده و هنوز بسیاری از مدیران در یکپارچه ساختن اهداف سازمان با فرهنگ سازمانی با مشکل مواجه هستند.

بررسی محیط خارجی مؤسسات بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه اثر داود کریمی دستجردی وعباس مقبل باعرض، سازمانها و مدیریت بحران اثر حمید شفیع زاده، بررسی موانع یادگیری سازمانی اثر اسماعیل کاوسی و احمد احمدی تیمورلویی از جمله مقالاتی هستند که در این پژوهشنامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

روشهای ایجاد نگرش مثبت در مردم نسبت به سازمانهای دولتی اثر مجتبی ملکی خیمه‌سری، عدالت اجتماعی در رویکرد قابلیت انسانی از زهرا رضایی و نوآوری ضامن بقای حیات سازمانی در عصر تغییر از علیرضا آزادی دیگر مباحث طرح شده در این پژوهشنامه هستند .