وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تهدیدهای کشورهای فرامنطقه ای در خاورمیانه گفت: من آمریکا و انگلیس را متهم می کنم که در افغانستان و پاکستان به ترغیب تروریسم در منطقه دامن می زنند.

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین سمینار بین المللی آسیای مرکزی و قفقاز که امروز دوشنبه در محل مرکز مطالعات وزارت امور خارجه آغاز شد، با اشاره به پدیده ریگی و شرارت های او در ایران اظهار داشت: بیش از 400 نفر به خاطر اقدامات تروریستی این گروه کشته و زخمی شدند و سالها منطقه ما را گروهک منتسب این شخص مشغول کرده است.

وی افزود: به نظر می رسد برخی کشورها می خواهند خانه های خود را امن و منزل دیگران را به نا امنی بکشانند و همسایگان را گرفتار این امر کنند.

متکی تاکید کرد: دست های پنهانی را در این قضایا می بینم که با شعار مبارزه با تروریسم تروریست پروری می کنند واین را جمهوری اسلامی ایران پیش تر نیز هشدار داده بود.

وزیر خارجه با بیان اینکه در گذشته نیروهایی در جنوب عراق به برخی از تروریست ها آموزش می دادند، گفت: این آموزش ها برای نا امنی در کشورهای منطقه مثل ایران بود ولی آنها از جنوب عراق به هیرمند افغانستان نقل مکان کردند و ما در همان زمان هشدار دادیم که نیروهای فرامنطقه ای حلقه وصل گروه های تروریستی نباشند.

متکی با تاکید بر اینکه حادثه 11 سپتامبر مشکوک بود گفت: با این حادثه آمریکایی ها ایده جدیدی را تحت عنوان مبارزه با تروریسم به جهان القا کردند و ادعا کردند که برای برقراری امنیت و کاهش مواد مخدر و افراط گرایی در افغانستان به این کشور حمله کردند ولی آیا با وجود این ادعاها این پارامترها کاهش یافت یا نه.

وی افزود: آمارها نشان از چیز دیگری دارد ، تمامی این پارامترها بعد از حضور نیروهای خارجی افزایش یافته است.

ادامه دارد.