تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲

کتاب "فلسفه روانشناسی و نقد آن" به قلم ماریو بونژه و رون آر دیلا و ترجمه دکتر محمد جواد زارعان و همکاران توسط انتشارات حوزه و دانشگاه با شمارگان هزار نسخه و در 746 صفحه منتشر شد.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: در این کتاب نویسنده با تبیین و ضرورت فلسفه علم به فلسفه روانشناسی پرداخته است.

 در بخش اول این کتاب نخست هدف فلسفه روانشناسی در زمینه های مختلف بررسی شده و پس از ارائه پیشفرضهای فلسفه تحقیقات علمی در فصل دوم موضوع روانشناسی از ابعاد مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم کتاب "فلسفه روانشناسی و نقد آن" با عنوان رویکرد و روش، موضوعاتی همچون  رویکردهایی به رفتار و روان در فصل سوم بررسی شده و در فصل چهارم نویسنده به لحاظ روش شناسی به تبیین این موضوع پرداخته است.

"ماریو بونژه" در بخش سوم این کتاب با عنوان "روانشناسی منهای مغز" ابتدا در فصل پنجم موضوع ذهنگرایی و در فصل ششم رفتارگرایی را بررسی کرده است.

نویسنده در بخش چهارم کتاب با عنوان "زیست روانشناس" در فصل هفتم به بررسی عصب زیست شناسی، در فصل هشتم کارکردهای پایه و در فصل نهم کارکردهای برتر را بررسی می کند.

در بخش پنجم کتاب که با عنوان "رویکرد اجتماعی" گردآوری شده در فصل دهم آن موضوع بافت اجتماعی رفتار، در فصل یازدهم هشیاری و در فصل دوازدهم موضوع فناوری روان در شاخه های مختلف علم روانشناسی آمده است.

نویسنده در بخش ششم یا همان نتیجه در فصل سیزدهم کتاب موضوعاتی همچون چشم انداز آینده، برداشت فلسفی، آثارهستی شناختی و نتایج معرفت شناختی را آورده است.