وزیر کار و امور اجتماعی تدوین سند توسعه اشتغال را نقشه راه فرصتهای اشتغالزایی کشور اعلام کرد و گفت: هم اکنون شرح خدمات سند تدوین و مشاوران نیز انتخاب شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی گفت: آموزش پایه و اساس پیشرفت و ترقی محسوب می شود و تجربیات جهانی نشان داده هر کشوری در امر آموزش فعالیت کرده بهره فراوانی برده است.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه آموزش و اضلاع مربوطه به آن هزینه محسوب نمی شود بلکه سرمایه گذاری است، اظهار داشت: آموزش در تمامی بخشها از جمله صنعت، خدمات، کشاورزی و تجارت به نفع تولید کننده و مصرف کننده است و این امر محقق نمی شود مگر با آموزش که امروزه آموزشهای ما بر 2 پایه تئوری و مهارتی است که در کشور ما اکنون تاکید بر پایه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای شده است و این امر به منظور تبدیل علم به کار است.

شیخ الاسلامی ادامه داد: سند توسعه اشتغال نقشه راه ما برای ایجاد فرصتهای شغلی است که در نیمه اول سالجاری تدوین خواهد شد. البته در حال حاضر شرح خدمات این سند، تدوین و مشاوران نیز انتخاب شده است و امیدواریم در نیمه نخست سالجاری سند ملی، استانی، شهرستانی، بخش و دهستانها نیز نهایی شود.

وی افزود: در این سند متناسب با مزیتهای نسبی، نیروی انسانی مالی، اقلیمی و سایر توانمندیها و ظرفیتهای سرمایه‌گذاری تعیین و تلاش می‌شود با این اقدام محورهای توسعه و کارآفرینی را شناسایی و معرفی کنیم و به سرمایه‌گذاران مشاوره لازم را ارائه دهیم تا سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه و با نتیجه مطلوبی همراه باشد.

وزیر کار با اشاره به اصلاح نظام آموزشی، تصریح کرد: آموزشهای تئوری در کشور ما قوی و پرشمار است به نحوی که در دانش نظری پیشرفتهای فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم اما به موازات آن نتوانستیم نیروی انسانی لازم را برای کسب مهارتهای لازم که بتوانند این دانش را به کار و ثروت تبدیل کند، آموزش دهیم.

شیخ الاسلامی با تاکید بر جنبه‌های آموزش مهارتی، افزود: آموزش در تمام زمینه‌ها پایه اصلی پیشرفت و ترقی محسوب می شود و یکی از ضعف‌های اصلی در این زمینه نبود توانمندی لازم برای تبدیل دانایی به ثروت است که این ضعف با مهارت‌آموزی و احراز صلاحیتهای فنی و حرفه‌ای برطرف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال خانگی یکی از موضوعاتی است که ظرفیتهای زیادی را برای ایجاد فرصتهای شغلی در کشور دارد و به تبع آن افزایش درآمد خانوارها، افزایش سطح رفاه و تامین معیشت را به وجود می‌آورد.

وزیر کار مشاغل خانگی را مطابق با ذائقه و سلیقه مردم ایرانی و همچنین با اخلاق و هنجارهای اجتماعی کشورمان دانست و تاکید کرد: در حال حاضر مشاغل خانگی سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد اما به رسمیت شناخته نشده و قانونی برای حمایت و ساماندهی از این مشاغل وجود ندارد.

شیخ الاسلامی آخرین نرخ بیکاری را 11.3 درصد اعلام کرد و گفت: طرح ساماندهی از مشاغل خانگی در رفع معضل معیشتی و بیکاری می‌تواند بسیار موثر باشد.