مدیر رادیو فرهنگ جزییات نخستین هم‌اندیشی طنز رادیویی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پیرامون نخستین هم‌اندیشی طنز رادیویی با حضور کامران کاظم‌زاده مدیر رادیو فرهنگ و دبیر همایش صبح امروز در رادیو فرهنگ برگزار شد. کاظم‌زاده در این نشست با اشاره به سالگرد رادیو در چهارم اردیبهشت گفت: امسال جشن 70 سالگی رادیو را می‌گیریم. این رسانه در طول این سال‌ها همیشه همراه مخاطبان بوده و در دنیای شلوغ امروز توانسته راه خود را طی کند.

وی در ادامه افزود: امروز با چالش‌های زیادی رو به رو هستیم که می‌توان به توسعه شبکه‌های خبری فارسی‌زبان، توسعه شبکه‌های سرگرمی فارسی و ... اشاره کرد. امروز معارضان برای کودکان برنامه‌ریزی می‌کنند. تنوع وسائل ارتباط جمعی مهمترین چالش پیش روی رادیو است، به همین دلیل بیش از پیش همه رسانه‌های ما به ویژه رادیو بازنگری نیاز دارد تا بتوانیم در دنیای جدید مقاومت کنیم. یکی از موارد ضروری در سازمان صدا و سیما سرگرم‌سازی است.

کاظم‌زاده خاطرنشان ساخت: برنامه‌های سرگرمی باید به آموزش و رشد هم بیانجامد. بنابراین طنز و سرگرمی یکی از اهداف درازمدت در برنامه‌سازی است و این اصل نباید فراموش شود. در حال حاضر در دنیا برای سرگرم‌سازی مدل‌های مختلفی تجربه می‌شود. در آثار هالیوودی شما شاهد هستید که یک نشانه آمریکایی وجود دارد. به همین دلیل ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ ملی و عمیق خود را تصویرگر باشیم. در واقع ما اصحاب رسانه باید این مسئله واکاوی کنیم.

مدیر رادیو فرهنگ ادامه داد: شناخت ذائقه مخاطب اهمیت زیادی دارد و پژوهش‌های خاصی را می‌طلبد. بنابراین باید نگاه دقیقی هم به قومیت‌های مختلف داشته باشیم، چرا که در فرهنگ ما نگاه‌مان به انسان ابزاری نیست، بلکه کریمانه است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین هم‌اندیشی طنز رادیویی گفت: رادیو با برگزاری چنین همایشی قصد دارد به ساختار طنز به عنوان بهترین گونه برنامه‌سازی توجه کند. نباید از چنین ژانر برجسته‌ای در برنامه‌های رادیویی غفلت کنیم. بهترین طنز نقد اجتماعی است. در هدف‌گذاری کمی و کیفی رادیو در سال 89 طنز مورد توجه قرار گرفته است. 30 درصد از برنامه‌های نمایشی با رویکرد طنز تهیه می‌شود. در شبکه‌های مختلف رادیویی گروه طنز تشکیل شده و هم اندیشی طنز رادیویی نقطه آغازی برای رسیدن به این اهداف است.

کاظم‌زاده یادآور شد: پیشنهاد شده دبیرخانه دائمی این هم‌اندیشی به صورت دائمی در معاونت صدا برگزار شود تا این جریان تازه ادامه پیدا کند. به همین دلیل از رادیو فرهنگ انتظار می‌رود بیشتر به مقوله طنز توجه کند. مراسم هم‌اندیشی طنز رادیویی پنجم اردیبهشت‌ماه از ساعت 15 تا 18 در تالار کوثر سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های متنوع است. بعد از منتشر شدن فراخوان 52 برنامه از شهرستان، 16 برنامه از شبکه‌های سراسری و 32 مقاله ارسال شد. در این مراسم برگزیدگان در رشته‌های مختلف سردبیری، بازیگری و ... معرفی می‌شوند.

مدیر رادیو فرهنگ ادامه داد: بعد از این مراسم ششم اردیبهشت‌ماه دو هم نشست‌های تخصصی با محوریت مدیریت، برنامه‌سازی و نویسندگی طنز رادیویی و کارگردانی، کاربرد موسیقی و تیپ‌سازی با حضور کارشناسان برگزار می‌شود. مقالات رسیده هم در قالب یک کتاب چاپ می‌شود. برای این همایش یک ویژه نامه تخصصی با عنوان "یادگار" در مرحله تدوین قرار دارد که امیدواریم یادگاری خوبی برای رادیویی‌ها باشد. نمایشگاه کتاب و مجلات طنز هم برگزار می‌کنیم. اجرای مراسم هم‌اندیشی هم بر عهده امیرحسین مدرس است. در این مراسم از پیشکسوتان عرصه طنز و خانواده‌های بزرگان عرصه طنز تقدیر می‌کنیم تا بتوانیم یادگار این عزیزان باشیم که سال‌ها چراغ طنز را روشن نگه داشتند و به مردم خدمت کردند.

وی با اشاره به ویژه برنامه رادیو فرهنگ به مناسبت هم اندیشی طنز رادیویی گفت: در روز برگزاری رادیو فرهنگ  12 ساعت ویژه برنامه دارد و از مشارکت همه شبکه‌ها استفاده می‌کنیم. مدیران هر یک از شبکه‌ها حضور خواهند داشت و درباره موضوعات مختلف همچون تاریخچه طنز رادیویی و ... صحبت می‌کنیم. امیدواریم این حرکت جدید ادامه پیدا کند.