نقل و انتقال دانشجویان و فرزندان اعضای هیئت علمی یکی از دغدغه های همیشگی دانشگاهیان و خانواده های آنها بوده است به همین منظور در گزارشی به آخرین وضعیت شرایط نقل و انتقال پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، نقل و انتقال دانشجویان به خصوص پذیرفته شدگان آزمونهای سراسری به ویژه کنکور سراسری دانشگاهها از اهمیت بسزایی برای دانشجویان و خانواده های آنها برخوردار است. به خصوص زمانی که داوطلبی در شهری به غیر از محل سکونت خود پذیرفته می شود معمولا با مشکلاتی همراه می شود که ترجیح می دهد در شهر خود در همان رشته یا رشته تحصیلی دیگری ادامه تحصیل دهد.

نقل و انتقال دانشجویان و داوطلبان پذیرفته شده آزمونهای سراسری با ضوابطی همراه است که این ضوابط از سوی دانشگاه مبدا و مقصد متقاضی مورد بررسی قرار می گیرد.

فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاهها نیز از تسهیلات نقل و انتقال دانشجویان برخوردار هستند. ضمن اینکه تسهیلات ویژه ای نیز با توجه به فعالیت والدین آنها در دانشگاهها برای آنها در نظر گرفته شده است که این تسهیلات نیز با در نظر گرفتن کیفیت تحصیلی دانشجو و فرزند عضو هیئت علمی است.

دیوان عدالت اداری در هفته های آخر اسفند ماه بر اساس شکایت سازمان بازرسی کل کشور، بخشنامه ارائه تسهیلات و امتیاز به فرزندان اعضای هیئت علمی شرکت کننده در کنکور را ملغی اعلام کرد اما بلافاصله هیئت دولت امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکورهای سراسری برای فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاهها را تصویب کرد.

محمد حسین سرورالدین رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مصوبه دولت در این زمینه گفت: بخشنامه ارائه تسهیلات به فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاهها در خصوص نقل و انتقال و تغییر رشته در کنکور سراسری تاکنون چند بار ملغی اعلام شده و آخرین بار نیز از سوی دیوان عدالت اداری ملغی اعلام شد از این رو به درخواست وزیر علوم  امروز خارج از نوبت در هیئت دولت مطرح و تصویب شد.

وی گفت: ایرادات دیوان در جلسه دولت برطرف شد لذا بخشنامه مذکور اکنون مصوبه هیئت دولت است و دستورالعمل اجرایی آن نیز در کمیته کنکور تصویب شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش با اشاره به ایراد دیوان عدالت اداری در خصوص این بخشنامه و نحوه برطرف کردن آن از سوی دولت گفت: این بخشنامه تنها به امضای وزیر علوم و بهداشت رسیده بود و ایراد دیوان نیز بر این بود که چنین بخشنامه سراسری نباید تنها به امضای دو وزیر برسد از این رو بخشنامه به امضای تمامی وزرای دولت رسید.

وی درباره قانون کلی نقل و انتقال و تغییر رشته دانشگاهها گفت: این قانون برای همه دانشجویان انجام می شود هر دانشجویی می تواند درخواست انتقال و تغییر رشته و یا هر دو را ارائه دهد و برای اجرا شدن آن تنها موافقت دانشگاه مبدأ و مقصد الزامی است.

سرورالدین درباره امتیاز فرزندان اعضای هیئت علمی در این خصوص و شرط استفاده از تسهیلات نقل و انتقال و تغییر رشته برای آنها گفت: تنها امتیازی که در بخشنامه برای فرزندان اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده این است که دانشگاههای مبدأ و مقصد با انتقال و تغییر رشته آنها موافقت به عمل آورند.

وی اظهار داشت: البته شرط نمره نیز برای فرزندان اعضای هیئت علمی در نظر گرفته شده است لذا فرزندان اعضای هیئت علمی برای استفاده از تسهیلات انتقال باید 90 درصد حداقل نمره و برای استفاده از تسهیلات تغییر رشته حداقل 5/92 درصد حداقل نمره قبولی در کنکور را کسب کرده باشند.

به گزارش مهر، محمد حسین سرورالدین همچنین با اشاره به شرایط نقل و انتقال دانشجو در دانشگاههای کشور گفت: طبق آیین ‌نامه‌های موجود همه دانشجویان در صورت احراز شرایط لازم و موافقت دانشگاه مبدا و مقصد می­توانند از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر منتقل یا رشته تحصیلی خود را تغییر دهند و حتی اگر رشته درخواستی در دانشگاه مقصد وجود نداشته باشد، انتقال توام با تغییر رشته نیز امکان­پذیر است این تسهیلات شامل همه دانشجویان بوده و منحصر به فرزندان اعضای هیئت علمی یا گروه خاص دیگری نیست.

وی در خصوص شرایط نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی گفت: درباره فرزندان اعضای هیئت علمی تنها امتیازی که وجود دارد این است که باتوجه به تعداد بسیار کم آنها با دارا بودن حداقل 90 درصد کف نمره مقصد برای انتقال (تنها به محل زندگی عضو هیئت علمی پدر یا مادر دانشجو) و یا حداقل 5/92 درصد کف نمره قبولی برای تغییر رشته با درخواست آنان موافقت می­شود.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: این تسهیلات جهت کاهش دغدغه خاطر اعضای هیئت علمی و بسترسازی لازم برای نیل به جهش­های علمی کشور در نظر گرفته شده و در مقابل خدمات اساتید دانشگاههای کشور تقدیر ناچیزی است.

سرورالدین اضافه کرد: البته دستورالعمل اجرایی بخشنامه یادشده به اعتبار اینکه در جلسات شماره 52 و 55 کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون سراسری (از کمیته‌های وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی) مورد تصویب قرار گرفته بود توسط وزرای علوم و بهداشت شده و لذا از نظر این سازمان بخشنامه یاد شده هیچگونه مغایرت قانونی نداشت.

وی اضافه کرد: اعلام رأی دیوان محترم عدالت اداری، نگرانی زیادی در بین اعضای هیئت علمی کشور ایجاد کرد لذا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری موضوع را به صورت یک مورد فوریتی در دستور کار هیئت دولت قرار داده و با عنایت خاصی که هیئت دولت و به ویژه رئیس جمهور به امور دانشگاه­ها و رفاه حال اساتید دارند، بخشنامه تسهیلات فرزندان اعضاء هیئت علمی دانشگاه­های کشور به همان شکلی که قبلا وجود داشت، به تصویب هیئت دولت رسید.

رئیس سازمان سنجش گفت: ضمنا براساس این مصوبه کلیه اختیارات نقل و انتقال دانشجویی و تنظیم دستورالعمل و بخشنامه های مربوط به آن به وزیر علوم محول شد.