قم - خبرگزاری مهر: مدیر اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امسال سیر جدیدی از حضور شخصیت‌های برجسته علمی جهان در این پژوهشگاه آغاز خواهد شد و همکاری‌های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حبیب قهرمانی بعداز ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حضور شخصیت‌های جهانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: پرفسور بارداک اغلو رئیس سازمان دیانت ترکیه و هیئت همراه، پرفسور مایکل کوک استاد برجسته دانشگاه‌های آمریکا، دکتر آرتور بیولر اسلام‌شناس مطرح آمریکایی، پرفسور یوزوایتاگاکی از شخصیت‌های سیاسی و علمی ژاپن، پرفسور یوخن هیپلر استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار آلمانی، پرفسور محمدعلی نقوی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه علیگره هند، دکتر محمد توپراک استاد دانشگاه‌های ترکیه از جمله این شخصیت‌ها هستند.

وی ادامه داد: یک هیئت بلندپایه از سازمان دیانت ترکیه، هیئتی از نمایندگان مجالس ایالتی پاکستان و کارشناسان شبه قاره هند در بعثه مقام معظم رهبری نیز از این پژوهشگاه بازدید و در جلسات و نشست‌های تخصصی سخنرانی کردند.

قهرمانی گفت: امسال سیر جدیدی از حضور شخصیت‌های برجسته علمی جهان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز خواهد شد و تاکنون با چندین نفر از شخصیت‌های مطرح نیز رایزنی‌هایی انجام شده است.

وی افزود: اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل در سال جاری نیز عبدالکریم تاراس چرنینکو مترجم نهج‌البلاغه به زبان روسی که یک اندیشمند شناخته شده اهل کشور روسیه و مقیم چک است، برای سخنرانی در جمع محققان و اساتید دانشگاه باقرالعلوم دعوت کرده و ایشان که در مورد وضعیت مسلمانان و شیعیان و نیز همکاری‌های علمی و دانشگاهی در کشور روسیه سخنرانی کرد.

مدیر اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل اظهار داشت: روز 12 اردیبهشت ماه نیز پرفسورپیتر کامپیتس رئیس دانشکده فلسفه و علوم آموزش دانشگاه وین، عضو آکادمی علوم و هنر اروپا و عضو جامعه نویسندگان اتریش و رئیس شورای وین برای اخلاق پزشکی و بیولوژیک شهر وین نیز از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بازدید و در جمع محققان و پژوهشگران سخنرانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز بیش از 15 نشست علمی و تخصصی با حضور شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی با همکاری اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل برگزار شد.

قهرمانی، رونمایی از کتاب الطهاره از مجموعه وزین منتقدالمنافع مرحوم ملا حبیب‌الله شریف کاشانی، سکولاریزم مذهب‌گرا، ضد مذهب و غیرمذهبی، تحولات سیاسی اجتماعی ژاپن، بررسی وضعیت مسلمانان در آمریکا، بررسی تصوف در آمریکا، اسلام‌هراسی در غرب، بررسی وضعیت مسلمانان و شیعیان روسی، وضعیت سیاسی، اجتماعی و تاریخی شیعیان هند؛ ادیان تطبیقی را از جمله این کنفرانس‌ها ذکر کرد.

مدیر اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل همچنین گفت: برای تفاهمنامه و همکاری با برخی دانشگاه‌های علیگره، همدرد، دهلی نو زمینه‌های مناسبی فراهم شده است.

قهرمانی ادامه داد: سال گذشته با دانشگاه‌ها و شخصیت‌های چهار قاره جهان تعامل و همکاری داشته‌ایم و در سال جاری این تعامل و همکاری‌ها گسترده‌تر خواهد شد.