سید محسن هاشمی، مدیر پیشین موزه امام علی (ع) در مورد تجربه خود از موزهداری به خبرنگار مهر گفت: موزهها از گذشته به طور سنتی سه کارکرد داشتهاند که شامل نگهداری، گردآوری آثار و آموزش بوده است ولی در دوران معاصر یعنی تقریبا از سال 1980 میلادی به این سو، متوجه شدند نمیتوانند با این سه کارکرد دوام بیاورند و مانند همه نهادهای بشری که متحول میشوند، شکل جدیدتری به خود گرفتند. این وظیفه و ماموریت جدید موزهها، جذب مخاطب بود.
وی در مورد این وظیفه جدید توضیح داد: در دنیای امروز، موزهها رخدادهایی را برنامهریزی میکنند که مخاطب به سمت آنها جذب و جلب شود یعنی از طریق ایجاد پرسش و شگفتی تلاش میکنند مردم را به دیدن موزهها ترغیب کنند.
هاشمی اجرای این هدف را منوط به استفاده از ابزارهای مدرن دانست: این کار تنها به وسیله برگزاری نمایشگاههای کلاسیک امکانپذیر نیست بلکه به استفاده از انواع ابزارهای مدرن مانند سامانههای دیجیتالی و تصویری همچون ساخت فیلمهای بلند و کوتاه و اجرای برنامههای نمایشی(پرفرمانس) برمیگردد تا مجموعه گنجینه دانش بشری با بهترین و جدیدترین شیوهها به مخاطب منتقل شود.
وی با تاکید بر اینکه امروزه برنامهریزی رخدادهای شگفتیساز و استفاده از آخرین دستاوردهای نوین اطلاعاتی، دو شیوهای است که موزهها برای جذب مخاطب بکار میگیرند، افزود: این دو کارکرد جدید برای موزهها، امری است که موزهداران باید به آن توجه کنند. همانطور که میدانید موزه امام علی (ع) از زمان ساخت تا زمانی که من و همکارانم سعی کردیم برنامهریزیهایی برای جذب مخاطب انجام دهیم، شاهد جریانسازی خاصی در عرصه هنرهای دینی و یا تجسمی برای جذب مخاطب نبود و ما با این نگاه به موزهداری کوشیدیم، موزه را فعال کنیم.
هاشمی همچنین مولفه سوم را بهرهگیری از فعالیتهای رسانه مناسب برای سهمخواهی موزه در جریانهای فرهنگی معرفی کرد: علاوهبر اینکه برنامه موزهها باید جذاب باشد باید رسانه مناسبی برای انتقال این برنامهها و اطلاعات انتخاب کرد. برای مثال میتوان از جایزه جهانی ادیان توحیدی در موزه امام علی (ع) نام برد که سبب معرفی این موزه در بین هنرمندان تجسمی سایر کشورها شد.
وی در این مورد به ذکر مثال دیگری پرداخت: متوسط بازدیدکنندگان موزه ملک تا یک سال قبل، 250 تا 280 نفر در ماه بود. با اینکه الان دو تالار آن به دلیل تعمیرات و بهسازی فضا تعطیل شده، اما امروز به دلیل برگزاری نمایشگاههای دورهای و برنامه های جذب مخاطب میزان بازدیدکنندگان تا 1800 نفر افزایش یافته است.
مدیر سابق موزه امام علی (ع) در ادامه در مورد وضعیت موزههای تهران در این مورد گفت: نمیتوان همه موزهها را به صورت یکسان باهم مقایسه کرد مثلا موزههایی مثل نیاوران و سعدآباد به دلیل برپایی برنامههای فرهنگی و جاذبه طبیعی و موزه ملی به خاطر عمق آثار گنجینهاش، اقبال خاصی دارند هرچند نباید تنها به این جاذبهها تکیه کنیم.
وی در توضیح بیشتر این موضوع ابراز داشت: اگر میزان مخاطبان امروز و دیروزمان برابر بود، نشاندهنده این است که بازی را باختهایم. بنابراین نباید فکر کنیم با وجود گنجینه غنی یا جاذبههای محیطی موزه، نیاز به جذب اقشار جدید نداریم.