یک مقام ارشد نظامی -اطلاعاتی رژیم صهیونیستی درباره آغاز جنگ با سوریه و شکست شدید در آن ابراز نگرانی کرد و سران اسرائیل را از این امر برحذر داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الشرق الاوسط، ژنرال "اوری ساغی" رئیس یگان اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی که در سال های 1990 تا 2000 مذاکره کننده ارشد صلح این رژیم با سوریه در مسئله بلندی های جولان بوده، در گفتگو با نشریه عبری زبان هلوحیم (جنگجو) اظهار داشت: سوریه و اسرائیل در سال های اخیر فرصت های بسیاری را در زمینه تحقق صلح از دست داده اند.

ژنرال ارتش ذخیره رژیم صهیونیستی با اشاره به ضعف "ایهود باراک" (وزیر جنگ) در به ثمر رساندن مذاکرات صلح با سوریه اظهار داشت: باراک در مذاکرات صلح یک شکست استراتژیک کامل را تجربه کرد.

اوری ساغی که به نظر می رسد از اقدامات مقامات صهیونیست در اتخاذ مواضع تند به تنگ آمده است، با انتقاد از مواضع ضعیف تل آویو در قبال تحقق سازش با سوریه اظهار داشت: مذاکرات باید بدون پیش شرط و از همان نقطه ای که متوقف شده، آغاز شود.

ساغی که از فرماندهان ارشد نظامی در تاریخ رژیم صهیونیستی است با انتقاد از سران سیاسی، نظامی و حتی دستگاه قضایی و رسانه های این رژیم اظهار داشت: ما همواره پس از شکست های نظامی به سرزنش خود می پردازیم، اما این مسئله را در نظر نمی گیریم که در واقع شکست های استراتژیک (مذاکرات) مقدمات آن را فراهم می آورند.

اعترافات این مقام ارشد صهیونیست در ادامه به مسئله جنگ رژیم صهیونیستی با مصر در سال 1973 نیز می رسد. ساغی در این باره می گوید: دو سال قبل از فاجعه سال 1973 که در پی یک قصور اطلاعاتی 2500 نفر تنها در یک روز کشته شدند، فرصت صلح با مصر را از دست داده بودیم. وی تاکید کرد: این تجربه با سوریه هم در حال تکرار است.

"بن کسبیت" نویسنده و تحلیلگر روزنامه معاریو با تاریخی دانستن سخنان ژنرال ساغی اظهار داشت: در دهه های گذشته مقامات ارشد نظامی همواره درباره خطر جنگ با سوریه و عواقب خطرناک آن به صورت پشت پرده هشدار می دادند، اما ساغی هم اکنون این مسئله را بطور علنی اعلام کرده است.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه رژیم اسرائیل همواره فرصت های صلح را از دست داده است، تاکید کرد:همانطور که مشاهده می کنیم در مسئله فلسطینیان این فرصت را از دست دادیم، که این خود دلیلی بر خشونت آمیز بودن برخورد طرف مقابل می شود.

گره اصلی مذاکرات سازش سوریه و رژیم صهیونیستی بر مسئله عقب نشینی تل آویو از بلندی های جولان تمرکز دارد. این مذاکرات که از سال 1991 در کنفرانس صلح مادرید آغاز شده است، تاکنون و با تداوم اشغال جولان نتیجه ای در بر نداشته است.

بلندی های جولان، فلاتی است که در بین کشورهای لبنان، اردن، سوریه و فلسطین قرار گرفته است که مساحت آن 1860 کیلومتر مربع به گفته سوری ها، و 1158 کیلومتر مربع طبق گفته اسرائیلی هاست که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال 1967 آن را به همراه بخشهایی از کرانه باختری و بیت المقدس به اشغال خود در آورد.