یک روزنامه غربی از تهیه پیشنویس طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی از سوی آمریکا و روسیه و ارائه آن به سایر اعضای شورای امنیت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه گاردین با مخابره این خبر در ادامه می نویسد: این پیشنویس که در میان اعضای دائم شورای امنیت پخش شده در صورت تصویب برای عاری کردن خاورمیانه از تسلیحات هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی تلاش خواهد کرد.

این روزنامه بدون اشاره به نقش مستقیم آمریکا در تجهیز هسته ای نظامی رژیم اسرائیل نوشت در صورت تصویب این پیشنویس یک نماینده ویژه برای مذاکره با رژیم صهیونیستی، ایران و کشورهای عرب در این خصوص انتخاب می شود.

بر همین اساس برگزاری کنفرانس های منطقه ای در این رابطه نیز در پیشنویس طرح مذکور قید شده است.

به نوشته گاردین، این پیشنویس یکی از کلیدی ترین محورهای مذاکراتی خواهد بود که از امروز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک درباره بازنگری معاهده ان.پی.تی آغاز می شود.

این پیش نویس در حالی تهیه شده که در سال 1995 و در نشست بازنگری ان.پی.تی قطعنامه ای برای عاری شدن خاورمیانه از سلاح هسته ای صادر شد اما با گذشت 15 سال هنوز این قطعنامه اجرایی نشده است.

گاردین با اشاره به قطعنامه سال 1995 می نویسد : هنوز مشخص نیست که آیا طرح ارائه شده از سوی آمریکا و روسیه با قطعنامه سال 1995 همراهی خواهد کرد و اینکه آیا این طرح موجب رضایت کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله مصر را که پیشتر اعلام شده بود نامه ای را برای طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای اماده کرده و آن را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده خواهد شد یا خیر.