رئیس جمهور آذربایجان در دیدار وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران ضمن تقبیح اتهامات هسته ای علیه ایران تاکید کرد: کشورهای خارجی حاضر در منطقه نمی توانند مسائل منطقه را حل و فصل نمایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور که در رأس هیأتی عالی رتبه صبح امروز دوشنبه وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد، در اولین برنامه خود با " الهام علی اف  "رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و درخصوص مسائل و مباحث مورد نظر گفتگو کرد .

 محمد نجار در این دیدار با ابلاغ سلام گرم ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به ملت و دولت جمهوری آذربایجان  افزود : جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه محدودیتی برای  توسعه روابط همه جانبه با جمهوری آذربایجان ندارد و آمادگی کامل دارد تا در تمامی زمینه ها روابط دو جانبه را گسترش دهد.

وی با اشاره به حضور چهار استاندار گیلان ، اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی به همراه هیأت بازرگانی و تجاری در این سفر ، اظهار داشت : استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همه جانبه روابط و مبادلات است.

وزیر کشور روابط مرزی دو کشور را بسیار خوب و مثبت توصیف کرد و افزود : باید ضمن فعال تر نمودن بازارچه های مرزی ، عبور و مرور و حمل مسافر و کالا را برای اتباع دو کشور تسهیل نمائیم .

وی تأکید کرد : ایران از توسعه و تعمیق مناسبت های اقتصادی و بازرگانی در مناطق مرزی حمایت می کند و این امر را در جهت بهبود معیشت و زندگی مرزنشینان می داند .

محمد نجار با اشاره به مشترکات فراوان فرهنگی و دینی دیرینه دو ملت این مسئله را پتانسیل خوبی برای توسعه روابط عنوان کرد و از مواضع دولت و ملت جمهوری آذربایجان در دفاع از حقوق ایران در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای و مخالفت در برخوردهای دوگانه استکبار تقدیر و تشکر کرد .

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار ، روابط تهران – باکو را نمونه یک روابط عالی دوستانه و برادرانه عنوان کرد و گفت : ما خواهان توسعه هرچه بیشتر روابط در تمامی زمینه ها با ایران هستیم .

وی با بیان ظرفیت های بسیار بالا برای گسترش تجارت و روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد ، بیان داشت : جمهوری آذربایجان نیز آمادگی دارد در تمامی زمینه ها روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران توسعه و تعمیق دهد .

رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه ما نیز همچون برادران ایرانی خود بر این مسئله تأکید داریم که مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود ، گفت : باکو نیز فعالیت کشورهای خارجی حاضر در منطقه را به خاطر منافع خود می داند و بر این نکته تأکید دارد که آنها نمی توانند مسائل منطقه را حل و فصل نمایند .

رئیس جمهور آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر استفاده ایران از حق مسلم خود در بهره برداری از انرژی صلح آمیز هسته ای، گفت: ما تمام اتهاماتی که در سطح بین المللی به ایران وارد می شود را  نکوهش و تقبیح نموده و در همه حال در کنار ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران هستیم.

الهام علی اف همچنین از کمک های جمهوری اسلامی ایران به مردم نخجوان برای تردد آسان از خاک ایران تقدیر و تشکر کرد .