تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳

کتاب "وحدت از دیدگاه امام خمینی (س) "تحقیقی از مؤسسه تنظیم و آثار امام خمینی (س) از سوی معاونت پژوهشی این مؤسسه در 527 صفحه منتشر شده است.

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: این کتاب مجموعه ای از پیامها و سخنرانیهای امام خمینی (ره) درباره وحدت اسلامی و نظریه ایشان در این خصوص است که توسط گروهی از نویسندگان و محققان مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی یعنی سال 86 گردآوری شده است.

در مقدمه این کتاب می خوانیم : امام خمینی (ره) شاخص ترین عوامل پیدایش انقلاب اسلامی را به کرَاَت، در پیامها و سخنان خود مورد توجه و تأکید قرار داده اند. طبیعتاً اظهار نظر وی صائب ترین نظریه در علل وعوامل پیدایش انقلاب اسلامی به شمار می آید.

درادامه این مقدمه آمده است: از دیدگاه حضرت امام رمز پیروزی ملت ایران دو عامل اساسی ایمان به خدا و وحدت کلمه است. بنابراین حقیقت وحدت را نه فقط در گفتار بلکه در اندیشه و عمل نیز باید تحقق بخشید و بر نخبگان و مسئولان جامعه است تا طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری منشور وحدت مسلمین را تدوین کنند. بدون تردید برای تدوین چنین منشوری دیدگاههای دقیق و اصولی امام بیشترین سهم را خواهد داشت.

بیانات حضرت امام در مقاطع و مناسبت های گوناگون پیرامون عوامل وحدت و ضرورت آن و مضرات تفرقه و اختلاف با استناد به آیات، روایات و دلایل عقلی، نشانگر آن است که ایشان وحدت بین مذاهب اسلامی را نه یک تاکتیک و ابزار مصلحتی بلکه یک تکلیف الهی و یک اصل عقلانی می دانند.

این کتاب علاوه بر فهرست تفصیلی، فهرست مأخذ و منابع در شش فصل ماهیت وحدت ، ضرورت وحدت ، روشهای ایجاد وحدت، آثار و نتایج وحدت، وجوه مختلف وحدت و فقدان وحدت، گنجانده شده است.

وحدت برای آبادی ویرانه ها، وحدت، حکم عقل، پیروزی نتیجه وحدت، پافشاری قرآن بر وحدت، تلاش علی(ع) برای وحدت، حکومت عدل الهی هدف همه، نارضایتی عمومی از شاه موجب وحدت، خداوند با اجتماع است، وحدت سران مسلمین، وحدت شیعه و سنی از دیگر مباحث طرح شده در کتاب هستند.