دیدگاههای جلال‌الدین محمد بلخی و علامه اقبال لاهوری در باب زندگی در کتابی باعنوان "معنای زندگی از نگاه مولانا و اقبال" تألیف نذیر قیصر با ترجمه دکتر محمد بقایی ماکان درنمایشگاه عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از محققان پاکستانی که تحقیقات متعدد در حوزه اقبال‌شناسی، مولوی‌شناسی و روانشناسی دارد چندی پیش کتابی به زبان انگلیسی منتشر نموده است که دیدگاههای جلال الدین محمد بلخی و علامه اقبال لاهوری را در باب زندگی از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داده است.

دکتر نذیر قیصر مؤلف کتاب "معنای زندگی از نگاه مولانا و اقبال" که محد بقایی ماکان آن را بی‌درنگ پس از انتشار به توصیه مؤلف ترجمه نموده است معتقد است که این اثر در میان 30 اثری که او در حوزه اقبال‌شناسی تألیف یا ترجمه نموده، دارای موقعیت ویژه‌ای است. در این کتاب که به قطع وزیری و در 450 صفحه با جلد زرکوب از سوی انتشارات تهران در بیست و سومین نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود، دیدگاههای دو اندیشمند مشهور جهان در باب زندگی انسانی مورد تطبیق و ارزیابی قرار می‌گیرد.

کتاب "معنای زندگی از نگاه مولانا و اقبال" سومین اثری است که دکتر ماکان از این مؤلف ترجمه نموده است که دیگر آثار ترجمه شده او عبارتند از "اقبال و شش فیلسوف غربی"، " نقد روانشناسی و روان درمانی غرب". دکتر قیصر در کتاب حاضر که آن‌ماری شیمل در مقدمه آن می‌نویسد «سالها در انتظار انتشارش بوده است» دردو بخش و 15 فصل تدوین شده که دیدگاههای این دو شاعر متفکر را در باب اساسی‌ترین موضوعات زندگی نظیر تکامل نسل، خدا و انسان، عقل و عشق، آزادی اراده، آفرینش و تقلید، نقش زن، ارزشهای انسانی، دین، فرهنگ، جامعه، تعصب و خرافه، سرشت آدمی و موضوعاتی از این دست مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.