به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفرد روز پنجشنبه در همایش "طبیب روحانی" با گرامیداشت آیت الله بهجت در دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شخصیت حضرت آیت الله بهجت گفت: آیت الله بهجت شخصیتی بی بدیلی بود که قبل از بلوغ توفیق سلوک الهی داشت و هرگز غبار عالم طبیعت چهره نورانی وی را نپوشاند.
وی اضافه کرد: آیت الله بجهت به معنای واقعی کلمه طبیب بود و برای اینکه در طبابت خود در جهت حق و معالجه نفوس حرکت کند، تصمیم به طبابت نفس خویش گرفت. او با معرفت نفس نقاط قوت و آسیب خود را شناخت و اراده کرد تا نقاط آسیب را با مراقبه کامل حفاظت کند و با تربیت الهی به تعالی نفس خویش همت گمارد.
ابوترابیفرد خاطرنشان کرد: آیت الله بهجت این انسان مجسم را الگوی انسان های طالب حق قرار داد.
وی با نقل سخنانی از آیت الله بهجت گفت: او در قله ای از این کمال و مرتبه عالی انسانیت حضور داشت که تصور مقامات او برای ما قطعاً ممکن نیست و در این حال روزی به من حقیر فرمودند " برخی مراجعه کرده و درخواست نصیحت می کنند به آنها می گویم ببینید محمدتقی بهجت چه می کنید شما آن کارها را نکنید. عمل من را الگوی سلوک خود قرار ندهید، علی (ع) را ببینید."
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آیت الله بهجت آنچنان در تحصیل علم جدی بود که از زمان های خود با عنوان شب تحصیلی نام می برد. ایشان آنچنان در درک علوم جدی بودند که با وجود بیماری نیز در محضر اساتید حاضر می شده و درس را فرا می گرفتند.
وی اضافه کرد: بنده باور قطعی دارم آیت الله بهجت در ساعات و لحظات عمر مراتب ازدیاد معرفتش را به خدای سبحان مشاهده می کرد و اشک می ریخت. مراقب بود مباد که این نعمت بزرگ از دست برود.
ابوترابی فرد با نقل سخنانی از کلاس درس آیت الله بهجت گفت: ایشان در یکی از کلاسهای درس خود گفتند: انسان حاضر است هر چه دارد همه را تقدیم کند اما یک وعده قطعی دریافت کند که هنگام مرگ بدون ایمان از دنیا نرود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به کلید واژه های آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین کلید واژه های ایشان برای این سلوک، عقل است. او یک حیات عقلانی به معنای واقعی کلمه را در جان نورانی خویش عینیت بخشید. کلید واژه دیگر او در سایه عقل، عزم است.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیت الله بهجت هر چه را اراده کرد و آن اراده از پشتیبانی عقل و شرع برخوردار بود، انجام داد. کلید واژه دیگر او، علم بود. او با الهام از قرآن کریم می فرمود به آنچه می دانید عمل کنید و آنجا که نمی دانید درنگ کنید.
وی با نقل بخش دیگری از سخنان آیت الله بهجت اظهار داشت: عقل، عزم و علم و عشق کلید واژه های او بودند و عشق محصول این سلوک بود. محصول سلوکی عقلانی، علمی و رسیدن به مبانی معرفت بود.
ابوترابی فرد اضافه کرد: آیت الله بهجت در نوک قله معرفت هرگز از تحصیل علم و تهذیب نفس دست نکشید. او که محصول راستین حیات عقلانی، حیات علمی و اراده و عزم استثنایی بود همه برکات زندگی را در عمل صالح می دانست.
وی گفت: ایشان به اقامه نماز توصیه جدی داشت و می فرمود که اصلاح رابطه با خدا به اصلاح رابطه در نماز است و اصلاح رابطه در نماز به خشوع در نماز است و این خشوع در ترک لهو است و لهو امری است که انسان را از امر اهَم بازمی دارد.
نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلید واژه دیگری در مورد آیت الله بهجت گفت: توسل به ذات مقدس ائمه معصومین دیگر کلید واژه او بود. او با عرض ادب به ساحت امام زمان (عج) تنها یک راه را مسیر کمال می دانست و آنهم راه پیشگامان معصوم دین و سر بر آستان آنها گذاشتن بود.