تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۹

استان تهران - خبرگزاری مهر: کتاب "بوستان راستی" که به بررسی زندگی و برگزیده "حدیقة الحقیقه" سنایی غزنوی پرداخته است، وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر در ورامین، این کتاب که دکتر فریده کریمی موغاری آن را تألیف کرده در 210 صفحه و قطع وزیری، توسط انتشارات شلفین منتشر شده است.

مؤلف "بوستان راستی" که مدرس نمونه کشوری در سال 1379 و مؤلف نمونه کشوری در سال 1382 بوده است، در خصوص این کتاب به خبرنگار مهر گفت: در مقدمه کتاب، علاوه بر بررسی زندگینامه و آثار سنایی، به بررسی دگرگونی احوال وی بعد از روی آوردن به دربار سلاطین غزنوی پرداخته شده است.

کریمی موغاری ضمن بیان مزایای ادبی این کتاب، بر اطلاع دقیق سنایی از علوم دینی، فلسفی، عرفانی، امثال و حکم و سایر علوم عصر وی تأکید کرد و افزود: این کتاب، در حقیقت یک دوره حکمت عملی است که سرمشق زندگی مردم و راهنمای اخلاق فردی و اجتماعی بشر است.

وی خاطرنشان کرد: سنایی در "حدیقة الحقیقه" مردم را به خداپرستی و نیکوکاری، شجاعت، عفت، بزرگ منشی، عشق و محبت، رضا و تسلیم دعوت نموده و طرز رفتار مردم با یکدیگر را به آنها می آموزد.

این محقق و استاد دانشگاه افزود: در گزینش اشعار، کوشش بر آن بوده که از هر 10 باب کتاب حدیقه، ابیات و قسمت های مهم انتخاب شود و در پایان به شرح و توضیح ابیات مشکل پرداخته شود.

کریمی موغاری تا کنون کتابهای زبان و ادبیات فارسی "فارسی عمومی" با همکاری دکتر حسن ذوالفقاری و غلامرضا عمرانی، "شمیم نسیم" در بررسی زندگی و شعر سید اشرف الدین حسینی (نسیم شمال) و "برگهای زرّین" در فهرست موضوعی آثار دکتر زرین کوب را تالیف نموده است.

وی سخنرانی ها و مقالات متعددی را نیز در مجامع معتبر علمی داشته که مهمترین آنها عبارتند از تأثیر عرفان ابن عربی در فخر الدین عراقی، انسان شناسی از دیدگاه علم و دین، انسان کامل از دیدگاه دین و مولانا، تأثیر دین در ادب فارسی، نقش زنان در انتفاضه فلسطین، انسان کامل در آموزه های دینی، سیمای پیامبر اکرم (ص) در آثار سعدی، سیمای پیامبر اکرم (ص) در تحمیدیه های ادب فارسی، شیوه های نوین نقد ادبی، جامعه شناسی شعر پروین اعتصامی.