به گزارش خبرنگار مهر، دکتر غلامرضا آذری عضو هیئن علمی دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز که با عنوان درک و معنای "فلسفه ارتباطات" در اندیشه وجودشناسانه کارل یاسپرس سخن می گفت، در این مورد اظهار داشت: کارل یاسترس از برجستهترین و کلیدیترین متفکران و چهرههای شناخته شده مکتب اگزیستانسیالیسم است که با وجود اشتراک نظرهایی که با دیگر اندیشمندان این مکتب دارد از دیدگاه و نظریههای خاصی برخوردار بوده و همواره مسئله انسان و ارتباطات او محور توجه عقاید بسیاری از نظریهورزان حوزه فلسفه ارتباطات بوده است. در فلسفه وجودشناسانه او معنا و مفهوم ارتباطات نقطه شروع است و رابطه عمیق با مراتب وجود دارد.
در ادامه این نشست دکتر محمد اخگری استاد دانشکده صدا و سیما با عنوان درآمدی بر فلسفه تلویزیون سخن میگفت و با اشاره به اینکه فلسفه تلویزیون موضوع گستردهای است گفت: سه نگاه به فلسفه رسانه وجود دارد. نگاه و برداشت اول تلویزیون را به مثابه بازتاب و نقد روندهای دانش رسانهای بررسی میکند.
اخگری یادآور شد: برداشت دوم پدیدههای تلویزیون را ذیل پدیدههای فلسفی تقسیم میکند. از این رو میتوانیم به متون کلاسیک فلسفی برگردیم و ارتباط آنها را با رسانه دریابیم. برداشت سوم مانند دو برداشت قبل نیست و معتقد است که رسانه همکار و ابزار در تفکر است و رسانه هم در گردآوری، تنظیم و ارایه اطلاعات با تفکر همراه خواهد بود.
وی افزود: براساس برداشت اول تصویری که تلویزیون دارد با سایر تصاویر متفاوت است. از نظر برداشت دوم برای اولین بار ریچارد دینز تلویزیون را از منظر فلسفی مورد توجه قرار داد. برداشت سوم که معتقد است تلویزیون به عنوان ابزار و همکار رسانه مطرح است، براساس این برداشت دگرگونی در تصویر رسانهای دگرگونی در تصویر را موجب میشود.
اخگری یادآور شد: زمانی که تصاویر رسانهای مدرن میشوند تصاویر هم مدرن میشوند. وقتی صحبت از فلسفه تلویزیون میشود باید توجه داشت که این فلسفه به نوعی با تصویر پیوند میخورد و تلویزیون ادراک را سازماندهی می کند. تلویزیون بیگمان به عنوان رسانه دوران مدرن دریافت بشر را از جهان شکل میبخشد چرا که در عصر حاضر این رسانهها هستند که تصویر ما را از واقعیت شکل میدهند.
وی تصریح کرد: رسانهها با نظامی از نشانههای دیداری، نوشتاری و گفتاری برداشت انسان را از واقعیت تحت تأثیر قرار میدهند. تصویر، گفتار و نوشتار طی قرن بیستم مرکز ثقل بسیاری از مباحث و مجادلات فلسفی بوده و البته این مؤلفهها چه در رسانههای مکتوب و چه در رادیو و تلویزیون در صحن انسانی از زمان و مکان و همچنین چگونگی استفاده از تصاویر، آواها و حروف تأثیر گذاشتهاند. در این میان تلویزیون رسانهای است که ادراکی جهانی را برای انسان میسر میسازد.
در ادامه این نشست دکتر کارمن گارفی مارکین استاد مدرسه قانون دانشگاه لاکورنا اسپانیا که با موضوع انتشار ایدههای مذهبی از طریق رسانه سخن میگفت، با مورد توجه دادن رسانه و تلویزیون در اسپانیا گفت: اهمیت نقشی که رسانه -عمدتاً تلویزیون- در انتشار ایدههای مذهبی دارد برابر با اهمیت نقشی است که آموزش مدارس در زمان گذشته داشته است ولی ظرفیت آن به خاطر برخی عوامل کلیدی گستردهتر نیز هست.
وی با اشاره به اینکه پیامهای پخش شده از طریق تلویزیون به گوش توده انبوهی از مردم میرسد ، گفت: برخی مخاطبان در شرایطی زندگی میکنند که جدای از دیگران هستند و مرزها معمولاً با وجود فناوریهای جدید که ارسال پیام از فواصل دوری که خارج از محدوده حکومت دولت است را میسر میسازند از میان میروند. علاوه بر این ممکن است پیام انتقادی بیخطر باشد بدین معنی که گیرنده قبلاً تقاضایی برای دریافت آن نکرده باشد.
استاد دانشگاه اسپانیا یادآور شد: دولتها به دلیل تبعاتی که دامنگیر آزادی مذهبی و کنترل رسانه میشود، به شدت در این زمینه حساس هستند.