خرم آباد - خبرگزاری مهر: رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به برخی سوء استفاده ها از سادگی افراد بر ضرورت برخورد دستگاه قضایی استان با افراد موسوم به "کار چاق کن" تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، ذبیح الله خدائیان سه شنبه شب در گردهمایی روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های استان بر ارتقا امنیت و احساس امنیت در استان تاکید کرد و اظهار داشت: نباید به همین حد که برخی جرایم از جمله سرقت، زورگیری، آدم‌ربایی و سرقت مسلحانه از بانک را در استان نداریم اکتفا کنیم بلکه باید هم زمینه بروز جرم را از بین ببریم تا کسانی که بالقوه آمادگی ارتکاب جرم را دارند مرتکب نشوند و هم بتوانیم با اقدام به موقع و تسریع در رسیدگی‌ها امنیت روانی بالایی را بر جامعه حاکم کنیم.

وی با یادآوری نامگذاری امسال به نام "همت مضاعف و کار مضاعف"، احقاق حق، ابطال باطل و اجرای عدالت توام با کاهش اطاله دادرسی را سیاست محوری ریاست قوه قضائیه برشمرد و افزود: دست یافتن به این اهداف در گرو همت مضاعف و کار مضاعف است.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه هدفی که ما در دستگاه قضایی دنبال می‌کنیم رفع ظلم و دفاع از مظلوم و اجرای عدالت است، بیان داشت: اگر ما چنین شرایطی را ایجاد کردیم که به هر کسی در هر جایی از لرستان ظلم شد این امید را داشته باشد با مراجعه به دستگاه قضایی استان از وی رفع ظلم می‌شود آن زمان می‌توانیم به صحت کارمان امیدوار باشیم.

ضرورت ایجاد اطمینان در مردم در زمینه عدم انحراف دستگاه قضا از قانون

خدائیان ادامه داد: بر این اساس باید به شکلی عمل کنیم که اگر کسی به دستگاه قضایی شکایت کرد اطمینان داشته باشد هیچ کس مسیر پرونده را منحرف نمی‌کند و قاضی در رسیدگی به پرونده فقط خدا و قانون را در نظر می‌گیرد و رای صادر می‌کند و گروه‌ها، جناح‌ها و افراد در مسیر پرونده انحراف ایجاد نمی‌کنند.

وی مسئولیت روسا و دادستان‌ها را در این راستا مهم و حساس توصیف کرد و بیان داشت: در این زمینه رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها باید پیشتاز باشند زیرا موقعی که ما از خودمان شروع کنیم به طور قطع قضات و کارکنان هم پشت سر ما حرکت می‌کنند.

خدائیان با تاکید بر لزوم جامه عمل پوشاندن به سخنان رئیس قوه قضائیه کشور، عنوان کرد: یکی از وظایف مهم ما کاهش اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی‌ها، افزایش کیفیت رسیدگی و اجرای عدالت است که حتماً باید محور تلاش قرار گیرد.

قضات توجه کنند که نقض آرا تکرار نشود

رئیس کل دادگستری استان لرستان افزود: بر این اساس حکمی که قاضی صادر می‌کند باید متقن و مستدل باشد و اگر حکمی نقص شد قاضی بررسی کند که چرا آن حکم نقض شده است و با اجرای هرچه دقیقتر قانون به گونه‌ای عمل کند که نقض رأی تکرار نشود.

خدائیان با تاکید بر لزوم دقت در صدور آراء، گفت: آراء صادره باید به گونه‌ای باشد که وقتی کسی آن را مطالعه می‌کند حتی اگر حقوقدان هم نباشد متوجه شود که علت اینکه شخصی تبرئه و یا محکوم شده چیست و آراء مستدل باید چنین وی‍‍ژگی‌هایی داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد امنیت روانی در جامعه اظهار داشت: ما وظیفه داریم امنیت روانی را در جامعه ایجاد کنیم و تحقق این امر زمانی است که مردم به دستگاه‌های انتظامی، قضایی و اطلاعاتی اعتماد کامل داشته باشند که کسی نمی‌تواند در کار آنها اعمال نفوذ کند.

گزارش خلاف واقع اعتماد مردم را سلب می کند

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر اینکه مردم باید اعتماد داشته باشند که ما با آنان صادق هستیم و گزارش خلاف واقع نمی‌دهیم، ادامه داد: کافی است یک گزارش خلاف واقع به مردم داده شود تا اعتماد آنان سلب شود.

خدائیان با بیان اینکه هرچه بیشتر با مردم رو راست باشیم آنها بیشتر به ما اعتماد و همکاری کنند، گفت: اگر در جایی ضعف وجود دارد بدون بزرگنمایی نقاط مثبت و منفی را به اطلاع مردم برسانیم و اعتماد را در آنها ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مسئولیت روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها تصریح کرد: نسبت به مسائل نا امنی در جامعه حساسیت داشته باشیم و اگر جرمی اتفاق می‌افتد که امنیت یک خانواده ، کوچه و یا منطقه‌ای را بهم می‌زند پرونده را تا پایان پیگیری کنیم و همین که پرونده به شعبه ارجاع شد آن را رها نکنیم.

پیشگیری از وقوع جرم از اولویت های دادگستری لرستان

رئیس شورایعالی قضایی لرستان پیشگیری از وقوع جرم را از اولویت‌های دادگستری لرستان برشمرد و گفت: بسیاری از دستگاهها در امر پیشگیری از وقوع جرم نقش دارند که اگر با دستگاه قضایی همکاری داشته باشند می‌توانیم از وقوع بسیاری از جرایم در حوزه‌های مختلف جلوگیری کنیم.

خدائیان افزود: در حوزه خرید و فروش املاک مراکزی نظیر اماکن نیروی انتظامی، ثبت اسناد و املاک و بازرگانی که به فعالیت بنگاه‌های معاملاتی صنوف نظارت دارد را باید پای کار بیاوریم و اجازه ندهیم افرادی با کارهای خلاف قانونشان املاک دولت را تصرف و یا خرید و فروش می کنند که در نتیجه عمل آنها ده‌ها پرونده در دادگستری‌ها تشکیل شود.

وی با تاکید بر لزوم اعمال وظیفه نظارتی دستگاه‌ها به حوزه فعالیتشان، عنوان کرد: بسیاری از مراکز با عرضه وسایل صوتی و تصویری بدون مجوز فعالیت می‌کنند و برخی هم مجوز به نام افرادی به غیر از کسانی است که مشغول کار هستند.

رئیس کل دادگستری با تأکید بر لزوم وجود شبکه حمل و نقل ایمن در خدمت مردم، گفت: کسی که شرایط لازم را داشته و مجوز رانندگی با تاکسی برایش صادر شده باشد باید خودش کار کند نه اینکه تاکسی دست فردی باشد که صلاحیت وی بررسی نشده است با وجود چنین افرادی امکان و احتمال تعرض به مردم وجود دارد.

ضرورت برخورد شدید دستگاه قضا با کارچاق کن ها

خدائیان در بخش دیگری از سخنانش برخورد قاطع با سوء استفاده گرها و کارچاق کن‌ها توسط دستگاه قضایی را از راه‌های ایجاد اعتماد در مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: با افرادی که از این طریق سر مردم را کلاه می‌گذارند و اعتماد مردم را به دستگاه‌ها سلب می‌ کنند باید برخورد جدی صورت گیرد.

وی با یادآوری اینکه اخیرا برخی افراد که کارشان کلاهبرداری و کارچاق‌کنی بوده است تحت این عنوان که در فلان دستگاه نفوذ دارند از مردم پول گرفته‌اند، تصریح کرد: این افراد با استفاده از این عناوین مردم را فریب داده‌اند و مردم هم از واقعیت امر بی‌اطلاع هستند و فکر می‌کنند ادعای آنان درست است لذا اعتماد آنان به دستگاه قضایی و اداره‌ ای که این افراد به نام آنها از مردم پول می‌گیرند سلب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان تصریح کرد: باید با کارچاق کن‌ها، سوء استفاده‌گرها و کسانی که پرونده‌ای در مراجع قضایی ندارند و در محل دادگستریها تردد می‌کنند و کارشان فریب افراد ساده لوح است برخورد قاطع شود.