تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۵

قم - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید علما را حسن حصین دانست و گفت: قدرت و قوت شیعه به مرجعیت آن است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله جعفر سبحانی در کنگره بزرگداشت یکصدمین سال تولد آیت الله عبدالاعلی موسوی سبزواری که در پژوهشگاه قرآنی علامه طباطبایی (ره) و با حضور مراجع عظام، علما و اساتید برجسته حوزه علمیه قم و نجف و رئیس مجلس برگزار شد، علما را حسن حصین و پاسدار اسلام و تشیع دانست و گفت:  قدرت و قوت شیعه به مرجعیت آن است.

وی با بیان این مطلب که حوزه دین نیز همیشه سارق و مهاجمینی دارند، اظهار داشت: علما به عنوان سوربانان دین هستند که با جان و مال و قلم خود از اسلام و تشیع پاسداری می کنند.

آیت الله سبحانی  پاسداری از دین را بعد از انبیا و معصومین(ع) وظیفه مراجع و علما دانست و افزود: در طول تاریخ بسیاری از علما با فتوا، نثار جان و مال و قلم خود رفع بلا و فتنه کرده اند که آیت الله شیخ فضل الله نوری (ره) یکی از آن نمونه ها است.

استاد برجسته حوزه علمیه  سبزوار را از نظر پرورش علم و دانش برجسته و غنی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سبزوار مرکز کلام و حدیث است که بزرگانی چون ابوالحسن بیهقی ، اول شارع نهج البلاغه و آیت الله سبزواری را در خود پرورش داده است.

وی در خصوص مقام شامخ آیت الله عبدالاعلی سبزواری (ره) بیان داشت: ایشان از نظر شجاع روحی و اخلاقی بسیار بارز بود و از حیث جهاد و مبارزه همان راهی را می رفت که امام  خمینی (ره) می پیمود و در حالیکه امام (ره) در قم مبارزه می کرد ایشان نیز در نجف یک مبارز واقعی بود.

آیت الله سبحانی با بیان این مطلب که مردان و علمای بزرگ کسانی هستند که هم شاگرد تربیت کنند و هم آثاری باارزش را از خود بر جای بگذارند، خاطرنشان کرد: مرحوم سبزواری نیز این چنین بود و مرگ چنین اشخاصی مرگ یک فرد نیست بلکه فوتشان ، فوت جمع است و به گفته امام (ره) مرگ یک عالم در حقیقت مرگ بخشی از حیات زمین است.