قم - خبرگزاری مهر: آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: قرآن کریم ظرفیت آسیب‌زدایی موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... را دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر سه‌شنبه در دیدار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قم و کارشناسان و مسئولان دارالقرآن الکریم ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور، پرداختن به مفاهیم قرآن را مهم‌تر از فعالیت‌های ظاهری قرآن کریم از قبیل روخوانی و روانخوانی دانست و اظهار داشت: حفظ و قرائت و تلاوت قرآن بسیار خوب است اما تدبر در آیات قرآن مهمتر است و بعد از تدبر باید به آموزه‌های قرآنی عمل شود.

وی با اشاره به بعد تربیتی آیات قرآن کریم گفت: قرآن کریم خاصیت پرورش دهنده دارد و ما باید به این کلام الهی به عنوان کتاب تربیتی و پرورش دهنده نگاه کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن کریم ظرفیت آسیب‌زدایی و آفت‌زدایی سیاسی، اجتماعی و... را دارد، تصریح کرد: من با چشم خودم دیدم و با فکرم لمس کردم که قرآن کریم ظرفیت آسیب‌زدایی از همه عرصه‌ها را دارد و این مسئله را به عنوان یک اعتقاد تجربی بیان می‌کنم.

مبادا خیال شود تلاوت قرآن یک هنر است

مکارم شیرازی بر لزوم تلاش بیشتر کارشناسان قرآنی بر پرداختن به اصل تربیتی و پرورش قرآن کریم تاکید کرد و اظهار داشت: مبادا خیال شود که تلاوت و حفظ قرآن نوعی است و هر کسی که بتواند این هنر را قوی‌تر اجرا کند موفق‌تر است.

وی حفظ و تلاوت قرآن را مقدمه توجه به این کلام الهی دانست و یادآور شد: روایت داریم که هر کسی سوره نور را بخواند مرتب خودش و خانواده‌اش از انحرافات ناموسی در امان خواهند بود و ما در تفسیر نمونه هم به این مسئله اشاره کردیم. در این سوره مسائلی از قبیل حجاب و عفاف، جلوگیری از چشم‌چرانی، ازدواج آسان و... مطرح شده است که اگر به این موضوعات به خوبی توجه شود بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

مفسر قرآن کریم خطاب به کارشناسان قرآنی گفت: خداوند افتخار و نعمت بزرگی به شما عطا کرد که در مسیر قرآن کریم گام بر می‌دارید و باید قدر و ارزش این موقعیت را بدانید که نصیب هر کسی نشده است.

وی اضافه کرد: کاری از اینکه انسان بتواند در خدمت قرآن باشد پربرکت‌تر و باارزش‌تر نیست.

آموزش و پرورش معلم قرآنی استخدام کند

مکارم شیرازی به دیدار اخیر وزیر آموزش و پرورش با وی اشاره کرد و یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش در این دیدار گزارشی از برنامه جذب نیرو در این وزارتخانه ارائه کرد ولی در لیست معلمانی که قرار است استخدام شوند پست معلمان قرآنی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر چند که وزیر آموزش و پرورش در اظهاراتش گفته بود که اقدام به جذب معلمان قرآنی خواهد کرد اما کارشناسان قرآنی باید این مسئله را پیگیری و دنبال کنند.

این مرجع تقلید بر لزوم اجرای برنامه‌های فوق برنامه در مدارس و نشست‌ها و حلقه‌های قرآنی ویژه جوانان در مساجد تاکید کرد و یادآور شد: همه آیات تربیتی قرآن جنبه تربیتی دارد اما آیات خاصی در قرآن درباره ضرورت اتحاد مسلمین، پرهیز از غیبت، تجسس در کار دیگران و سوء ظن وجود دارد که این آیات باید جمع‌آوری و برای مردم بازگو شود.

1300 خانه قرآن روستایی ایجاد شد / اعطای مجوز به 1000 مؤسسه قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز در این نشست از ایجاد بیش از هزار و 300 خانه قرآن روستایی در سطح کشور خبر داد.

مهدی قره شیخ لو ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم گفت: خوشبختانه سازمان دارالقرآن الکریم زمینه حضور و مشارکت مردم را در بحث‌های قرآنی مهیا کرد و در این راستا برای بهره‌مندی بیشتر روستائیان از کلام روح‌بخش الهی بیش از هزار و 300 خانه قرآن روستایی در سطح کشور ایجاد شده است.

وی اعطای مجوز فعالیت به بیش از هزار موسسه و مرکز قرآنی، اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مختلف قرآنی را از دیگر فعالیت‌های این سازمان برشمرد و اضافه کرد: در سال گذشته هزاران دوره آموزش قرآن از سطح روخوانی و روانخوانی تا تربیت مبلغ قرآن کریم، تربیت مربی و داور و... برگزار شده که حاصل از دوره‌های آموزشی بسیار پربرکت است.

قره شیخلو و آیت الله مکارم شیرازی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم برگزاری هزاران محافل انس با قرآن کریم و اجرای برنامه‌های پژوهشی در حوزه‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: چاپ قرآن کریم و منابع آموزشی مرتبط با این کلام الهی و در اختیارگذاشتن این منابع با قیمت ارزان یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم است.

قره شیخ لو با ذکر نمونه‌هایی از این فعالیت قرآنی گفت: در سال گذشته قرآن ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی در 400 هزار جلد چاپ و در اختیار محافل قرآنی و مساجد گذاشته شد.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های مفاهیمی و تفسیری سازمان دارالقرآن الکریم یادآور شد: مسابقه نورالهدی طی دو سال در سطح وسیعی برگزار شد که تعداد قابل توجهی از علاقه‌مندان در این مسابقه شرکت کردند.وی تصریح کرد: تفسیر نمونه نیز به صورت ترتیبی در سه جزء به مسابقه گذاشته شد و قصد داریم طی شش سال تفسیر کل قرآن را برای علاقه‌مندان به مسابقه بگذاریم.