كتاب " رويكردي ارسطوئي به نظريه اخلاقي: هنجارهاي فضيلت؛ مطالعاتي در تاريخ فلسفه" نوشته سوزان كيو آلارد نلسون در 201 صفحه توسط انتشارات ادوين ملن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري " مهر" ، اين پروژه به مثابه  مطالعه اي تفسيري، تفكر ارسطو را درباره عناصر بنيادين نظريه اخلاقي با فرمول هنجارگراي اخلاقي كه بر اساس همان عناصر است تركيب كرده، اما اين امر خود به صورت مستقل صورتبندي و تحليل شده است.

اين اثر به ويژه استدلال مي كند كه فضيلت اخلاقي از نوع ارسطوئي مي تواند نظريه اي منسجم هنجارگرا را ارائه دهند ، اگر چه دانش مدرن گاهي اين امر را انكار مي كند. برخي ها هنجارگرايي را نيازمند نظريه اي از نوع استقرايي مي دانند كه در آن هنجارهاي اخلاقي از اصول تعميم ( ديدگاه كانت) يا از اصول جهاني همچون سودگروي، به حداكثر رساندن شادماني انسان مشتق مي شوند. ادعايي كه در اينجا مطرح شده اين است كه هنجارگرايي را مي توان از نظر استقرايي به وجود آورد و اين امر به واسطه بررسي ماهيت انسان صورت مي گيرد.

اين اثر با كتاب هاي 20 سال پيش كه نظريه هاي اخلاقي مستقل را با ارزيابي مثبت فلسفه اخلاق يونان ، به ويژه  ارسطو تركيب كرده ارتباط مفهومي دارد. در ميان اين آثار مي توان به كتاب هاي « درپي فضيلت»  نوشته " آلسدير مك اينتاير" ، « اخلاق و محدوديتهاي فلسفي» نوشته " برنارد ويليامز" و« ظرافت نيكي» نوشته " مارتا نوسبام" اشاره كرد. نقد شيوه هاي توجيه به همراه علم الاخلاق و نتيجه گروي با تركيب زمينه هاي بنيادين هنجارهاي اخلاقي در حالات بشري و شكل دادن زندگي انسانها اين اثر را با آثار "ويليامز" و "مك اينتاير" مرتبط مي سازد. اين كتاب در مقايسه با كتابهاي ذكر شده جزئيات بيشتر و تحليلي دقيق تر از عناصر اصلي و ساختار نظريه اخلاقي ارسطو ارائه كرده است.

رويكردي ارسطوئي به نظريه اخلاقي: هنجارهاي فضيلت در چهار بخش به شرح زير تدوين شده است .  بخش اول :  اصول، راهبردها و حقايق خاص : اصول و راهبردهاي ارسطوئي؛ اصول اخلاقي و غير اخلاقي؛ مضمون اصول؛ نقش حقايق خاص.

 بخش دوم : ماهيت انسان و ظرفيت براي فضيلت : رويكردي ارسطوئي به ماهيت انسان؛ فضيلت در فصاحت: ظرفيت اخلاقي و متافيزيكي؛ ظرفيتهاي منطقي؛ بشر به مثابه شي منفعل؟ ؛ تاملي در كاركرد فصاحت؛ حالتي ثابت براي انتخاب؛ ظرفيت براي فضيلت؛ متقاعد شدن؛ تنظيم ايده ها و ماهيت بشر؛ شكل و محتوا در تدوين اصول و راهبردها؛ ارزيابي داوريهاي اخلاقي منفرد.

بخش سوم :   گسترش شخصيت، فضيلت انسان، احساس، زيست شناسي عصب و فضيلت اخلاقي: رويكرد ارسطوئي به فضيلت؛ خوگيري و زيست شناسي عصب؛ احساس و زيست شناسي عصب؛ شخصيت و شرم؛ فضيلت اخلاقي و مهارت ها.

بخش چهارم :  قابليت تعميم و كاركرد نظريه هنجاري : روايت زندگي انسان؛ دوستي و روابط خاص؛ فضايل اخلاقي مرتبط؛ ارزيابي رفتار انسان و كاركرد نظريه هنجاري.