نماینده سازمان ملل در امور افغانستان در دیدار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه افکار عمومی دنیا مایل به ادامه‎ ‎حضور طولانی نیروهای بیگانه در افغانستان نیستند‎، بر نقش سازنده ایران در افغانستان تاکید کرد .

به گزارش خبرگزاری مهر‎ ‎، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد‎ ‎در امور افغانستان، امروز یکشنبه با علاء ‏الدین بروجردی، رئیس کمیسیون‎ ‎امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار کرد‎.

در این دیدار، ابتدا علاء الدین بروجردی با اشاره‏‎ ‎به سابقه درخشان همکاری ‏جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد در خصوص مسائل‎ ‎افغانستان، بر ضرورت ایفای نقش محوری ‏سازمان ملل در برگرداندن آرامش و ثبات در‎ ‎افغانستان، مبارزه با مواد مخدر و همکاری با کشورهای منطقه ‏تاکید کرد‎.

وی همچنین، تثبیت امنیت و آرامش و تقویت دولت‎ ‎مرکزی افغانستان را از سیاست‌های اصولی جمهوری ‏اسلامی ایران خواند و بر ضرورت‎ ‎همکاری نزدیک کشورهای منطقه در جهت حل مسائل افغانستان تاکید ‏کرد‎.

رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای‎ ‎اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ‏با انتقاد از عملکرد نیروهای بیگانه در‎ ‎افغانستان گفت: حضور نیروهای بیگانه در افغانستان، تنها موجب ‏تشدید افزایش تولید‎ ‎مواد مخدر، گسترش ناامنی و کشتار مردم بی‌دفاع این کشور شده است‎.

بروجردی، در ادامه با اشاره به هزینه هنگفت‎ ‎نظامی نیروهای خارجی در افغانستان تصریح کرد: نیروهای ‏خارجی به جای هزینه نظامی‎ ‎در افغانستان می‌توانستند این هزینه‌ها را در جهت توسعه و ایجاد ‏ظرفیت‌های اقتصادی‎ ‎این کشور به کار گیرند که در آن صورت نتایج بهتری عاید مردم افغانستان می‌شده ‏است‎.

در ادامه این ملاقات، استفان دمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل‎ ‎در امور افغانستان از نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در ‏برقراری امنیت و آرامش در‎ افغانستان قدردانی کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن تمدن کهن، ‏همواره‎ ‎نقش سازنده‌ای در افغانستان ایفا کرده است‎.

وی در ادامه گفت: افکار عمومی دنیا مایل به ادامه‎ ‎حضور طولانی نیروهای بیگانه در افغانستان نیستند‎.

استفان دمیستورا همچنین بر ضرورت استفاده از راه حل سیاسی بجای‎ ‎استفاده ازنیروهای نظامی در افغانستان تاکید ‏کرد‎.

نماینده ویژه سازمان ملل‎ ‎در امور افغانستان در پایان سخنان خود، لزوم همکاری‌های منطقه ای‎ ‎در حل و فصل مسائل افغانستان را خاطر نشان کرد ‏و افزود: اگر همکاری‌های مطلوب‏‎ ‎منطقه‌ای نباشد، افغانستان همیشه بی‌ثبات خواهد ماند. بنابراین ‏همکاری‌های منطقه‌ای‎ ‎در بازگرداندن ثبات و آرامش در افغانستان برای همه حائز اهمیت است.‏