در سندی جدید که به تازگی از سوی آفریقای جنوبی منتشر شده وجود کلاهک های هسته ای در سرزمین های اشغالی باردیگر به اثبات رسیده چون در این سند تل آویو به صورت رسمی پیشنهاد فروش تسلیحات اتمی را به این کشور آفریقایی داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، گاردین در این مطلب می نویسد: در سفر "شیمون پرز" ( رئیس رژیم اسرائیل ) به آفریقای جنوبی در عصر آپارتاید سندی محرمانه میان دو طرف در ارتباط با همکاریهای نظامی به امضا رسید.

گاردین در ادامه می نویسد : پرز در این سفر پیشنهاد تجهیز رژیم آپارتاید به کلاهک های هسته ای را داده است و این اولین سند رسمی است که در آن به صراحت به وجود کلاهک های هسته ای در اسرائیل اشاره می شود.
 
این روزنامه در مطلب خود می نویسد : شیمون پرز در سال 1975 یعنی زمانی که وزیر جنگ اسرائیل بود به آفریقای جنوبی سفر کرد و در جریان این سفر "پی دبلیو بوثا" وزیر دفاع وقت آفریقای جنوبی خواستار خرید کلاهک هسته ای شده و پرز نیز در پاسخ گفته است که تل آویو می تواند این تسلیحات را در سه بخش در اختیار آفریقای جنوبی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، توافق دو طرف در مورد فروش کلاهک هسته ای تا مرحله عفد قرارداد پیش رفته اما در مرحله پایانی مشکلات مالی آفریقای جنوبی و رقم اعلام شده از سوی تل آویو موجب عدم امضای آن شده است.
 
این سند محرمانه توسط یک محقق آمریکایی به نام "ساشا پالاکف سارنسکی" که در حال انجام تحقیقاتی درباره روابط اسرائیل-آفریقای جنوبی بود افشا شده و نشان می دهد که تل آویو به رغم سیاست ابهام هسته ای خود دارای تسلیحات اتمی است.
 
این سند به تائید دریادار "دیتر گرهارت" فرمانده سابق نیروی دریای آفریقای جنوبی نیز رسیده است.
 
گرهارت در این رابطه می گوید : توافقنامه ای میان اسرائیل و آفریقای جنوبی موسوم به "Chalet" وجود داشت که به موجب آن قرار بود تل آویو هشت فروند موشک "جریکو" را با "کلاهک های خاص" در اختیار افریقای جنوبی قرار بدهد. این کلاهک ها در واقع بمب اتم بودند اما با این وجود هنوز مدرکی در رابطه با اینکه تل آویو این بمب ها را در اختیار آفریقای جنوبی قرار داده وجود ندارد.
 
به گزارش مهر، افشای این سند آنهم در زمان برگزاری کنفرانس بازنگری ان پی تی در نیویورک که موضوع این هفته آن خاورمیانه است می تواند پیامدهای را برای رژیم صهیونیستی در بر داشته باشد.
 
علاوه بر آن، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قرار است در نشست آتی خود موضوع هسته ای رژیم صهیونیستی را مورد بررسی قرار دهد و این سند می تواند تبدیل به اهرمی برای فشار بر تل آویو شود.