کارگزاری سازمان ملل متحد برای حمایت از پناهندگان افغانی در جمهوری اسلامی ایران درخواست 18 میلیون دلار کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) درخواستی 18 میلیون دلاری برای رفع کمبودهای پیش بینی شده مالی برای فعالیت ای خود در ایران کرده است که میزبان بیش از 1 میلیون افغانی است که کشور خود را ترک کرده اند. 

تا به امروز کمیساریا حدودا یک پنجم 36 میلیون 800 هزار دلاری را دریافت کرده است که برای طرح های خود برای پناهندگان افغان درخواست کرده بود که این طرح ها با مشارکت دولت ایران اجرا می شوند.

"آندره ماهچیچ" سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان سه شنبه در ژنو گفت: ایران که به دلیل رکود اقتصادی در جهان مواجه با مشکلات اقتصادی است، میزبان 2 نسل از پناهندگان افغان بوده، اما این کشور از حمایت اندک بین المللی بهره برده است. 

از سال 2002 کمیساریا به بیش از 860 هزار پناهنده برای بازگشت به افغانستان کمک کرده است. به علاوه، از آن تاریخ یک میلیون افغان نیز خود به کشورشان بازگشته اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می گوید: روند بازگشت داوطلبانه افغانها از ایران به کشورشان به طور قابل ملاحظه ای در سال های اخیر به دلیل عدم امنیت و وضعیت اقتصادی در افغانستان کند شده است به نحوی که در سال 2009 تعداد 6 هزار نفر و در سال 2008 تعداد 3 هزار و 600 افغانی به میهن خود بازگشتند.