بیست و دومین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های ایران در شرایطی به کار خود پایان داد که برگزاری این دوره در نوع خود پرحاشیه ترین لیگ چند سال گذشته محسوب می شود و شاهد اتفاقات ویژه ای بودیم که مهمترین آن پایان 17 سال ریاست علیرضا رحیمی بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته هجدهم و پایانی بیست و دومین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های ایران در شرایطی چهارشنبه -12 خردادماه- با برگزاری 5 دیدار برگزار شد که تیم‌های رده اول تا سوم جدول از چند هفته قبل مشخص شد و تنها سرنوشت تیم‌های رده پائین جدول به نتایج این هفته گره خورده بود.

در پایان این مسابقات هم به همراه تیم دانشگاه آزاد اسلامی که سقوطش به رقابتهای زیر گروه دسته برتر از دو هفته قبل قطعی شده بود، جدال تیم دانشگاه صنعتی ارومیه برای باقی ماندن در لیگ به سرانجام نرسید تا این تیم نیز به رقابتهای زیر گروه سقوط کند.

پرتعطیلی ترین لیگ هندبال ایران
بیست و دومین دوره لیگ برتر هندبال ایران به دلیل حضور تیم های نوجوانان و جوانان در رقابتهای قهرمانی جهان، حضور نمایندگان ایران در مسابقات جام باشگاه های آسیا، حضور تیم ملی در مسابقات جام ملتهای آسیا و احتمال برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی نه تنها با تاخیر دوماهه در اواخر آبان ماه استارت خورد بلکه برای برپایی اردوها با دوماه تعطیلی در میانه دور رفت لیگ و دو هفته تعطیلی به دلیل ورود به سال جدید شمسی روبرو شد. این مسئله باعث شد تا هفته های پایانی لیگ فشرده و نزدیک به هم پیگیری شود. لیگ هندبال ایران بعد از 5 سال شاهد برگزاری رقابتها در دوسال بود که ظاهرا این بدعتی شد تا لیگ 89 نیز به دلیل حضور تیم ملی در بازیهای آسیایی گوانگژو در دو سال پیگیری شود.

بی انضباط ترین لیگ هندبال ایران
شاید به جرات بتوان لیگ بیست و دوم را یکی از بی انضباط‌ ترین رقابت‌های هندبال ایران در سالهای گذشته نامید. از آب ریختن تماشاچیان بر سر داور در بازی کرمان، درگیری تماشاچیان یزد و اعتراضات پیاپی تماشاچیان یا مربیان به داوران که بگذریم مطمئنا اتفاقات هفته‌های اخیرلیگ هندبال قابل چشم پوشی نیست.

در شرایطی که سالهاست همیشه خانواده هندبال، اصفهان را قطب این رشته خوانده و تمام موفقیت‌ها و انسجام این خانواده را از موفقیت‌های هندبال اصفهانی می‌دانند، درگیری شدید میان دو تیم اصفهانی در شهرآورد پایانی لیگ تمام رشته‌های اخلاقی لیگ را پنبه کرد. این درگیری باعث شد تا دومین جلسه انضباطی فدراسیون هندبال ایران برای بررسی پرونده‌های لیگ برتر برگزار شود و با حکم جریمه نقدی و محرومیت‌های سنگین برای بازیکنان و مربیان به پایان برسد. محرومیت‌هایی که تاوان آن تا هفته‌های ابتدایی لیگ 89 نیز ادامه خواهد داشت.

بازیکنان خارجی بی ارزش
طبق قوانین حاکم بر لیگ هندبال هر تیم می‌تواند از دو بازیکن خارجی بهره ببرد اما بازیکنان خارجی که امسال در لیگ هندبال به استخدام باشگاه‌هایی چون مس کرمان، شهرداری زرند کرمان و پتروشیمی درآمده بودند به قدری از نظر فنی ضعیف ظاهر شدند که فدراسیون هندبال را برآن داشته تا از لیگ 89 نظارت بیشتری بر روند استخدام بازیکنان خارجی داشته باشد.

قدرت مربیان داخلی به خارجی ها می چربد
در این دوره از لیگ شاهد حضور تنها یک مربی خارجی در ترکیب کادر فنی تیم دانشگاه صنعتی ارومیه بودیم که جای خود را در هفته‌های نخست دور برگشت به یک مربی ایرانی داد. دانشگاه صنعتی ارومیه که درپایان دور رفت موفق به کسب امتیاز نشده بود به لطف مربی ایرانی خود حتی شانس باقی ماندن در لیگ برتر هم را بدست آورد اما شرایط جدول در هفته پایانی به سودش تمام نشد.

سوت داوران پرنقص بود
همیشه قضاوت داوران در لیگ‌های برتر هندبال ایران مورد اعتراض مربیان و بازیکنان قرار می‌گرفت اما در دور برگشت لیگ برتر هندبال شاهد بیشترین اعتراضات و نقدها بر داوری‌ها بودیم. هرچند باید این مسئله را باور کنیم که هندبال به لحاظ بازی نزدیک و زد و خورد میانه زمین، داوری حساسی داشته و حتی در رقابتهای آسیایی و جهانی نیز برای داوران مشکلات زیادی پیش می‌آید اما نباید این موضوع را هم از نظر دور داریم که مسئولین فدراسیون هندبال ایران باید به فکر توسعه داوری در ایران باشند تا دیگر شاهد چنین اعتراضاتی از سوی تماشاچی، بازیکن، سرپرست و مربی به داور نباشیم.

رقابت تنگاتنگ تیم‌ها وسطح فنی بالای بازیکنان
جدا از تمامی نقص‌ها باید سطح فنی تیم‌ها و بازیکنان هر 10 تیم حاضر در لیگ را مثبت ارزیابی کنیم. این مسئله به حدی در لیگ 88 واضح بود که تیم‌های رده پائینی چون دانشگاه صنعتی ارومیه برابر نمایندگان اراک، سبزوار و حتی اصفهان هم با فاصله کم بازی را واگذار می‌کرد. تیم رده آخری پتروشیمی کازرون به خوبی برابر حریفان ظاهر شد و از خط سقوط رهایی یافت. در رقابتهای این دوره ازلیگ شاهد کسب بیشترین نتیجه تساوی هم بودیم که این مسئله نیز حاکی از بازی نزدیک تیم ها بود.

تلویزیون لیگ 88 هندبال را ندید
لیگ سال 88 در حالی هفته گذشته به پایان رسید که هیچ کدام از بازیهای این دوره از لیگ پخش مستقیم تلویزیونی نشد و تقریبا مورد کمترین استقبال از سوی صدا و سیما و رسانه‌ها قرار گرفت. این مسئله معضل بزرگی پیش روی مسئولین لیگ برتر هندبال ایران قرار داده است زیرا با این کم توجهی رسانه‌ها به این رشته توپی شاهد حضور کمرنگ حامیان مالی و سرمایه گذاری باشگاه‌های مطرح در این رشته هستند و مطمئنا اگر این رویه ادامه یابد هندبال حرفه‌ای ایران لطمات جبران ناپذیری را در سالهای آینده خواهد خورد.

پایان لیگ و پایان ریاست 17 ساله رحیمی بر فدراسیون هندبال
هفته‌های پایانی بیست و دومین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های ایران با رفتن علیرضا رحیمی رئیس این فدراسیون همراه شد. رحیمی که 17 سال بر مسند ریاست این فدراسیون تکیه زده بود به دلیل برخی مشکلات و انتقادات وارده به دلیل عدم موفقیت تیم ملی در مسابقات جام ملتهای آسیا و ناکامی در راهیابی به مسابقات جهانی 23 اسفندماه سال 88 استعفا داد و این استعفا فروردین‌ماه مورد موافقت قرار گرفت. در نهایت نیز 23 اردیبهشت‌ماه جلال کوزه گری نایب رئیس فدراسیون به سمت سرپرستی این فدراسیون از سوی سازمان انتخاب و معرفی شد تا حداقل کارهای اجرایی این رشته بر زمین نماند!

رده‌بندی کلی بیست ودومین دوره لیگ برتر هندبال باشگاه‌های ایران بدین ترتیب است:

1- فولادمبارکه سپاهان اصفهان 33 امتیاز
2- ذوب آهن اصفهان 31 امتیاز
3- مس کرمان 23 امتیاز
4- هپکو اراک 18 امتیاز
5- شهرداری سبزوار 17 امتیاز
6- سنگ آهن بافق یزد 16 امتیاز
7- شهرداری زرند کرمان 14 امتیاز
8- پتروشیمی کازرون 11 امتیاز
9- دانشگاه صنعتی ارومیه 9 امتیاز
1- دانشگاه آزاد اسلامی 6 امتیاز

دو تیم فولاد نوین سپاهان وپارسیان میاندوآب از مسابقات زیرگروه لیگ برتر به رقابتهای لیگ برتر سال 89 راه پیدا کرده اند که جایگزین دو تیم دانشگاه صنعتی ارومیه و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوند. با حضور تیم نوین سپاهان جدال میان تیم‌های اصفهانی در لیگ سال 89 تکمیل شده و تعداد تیم‌های استان اصفاهان در لیگ هندبال به سه تیم رسیده است!

همچنین دو تیم فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و ذوب آهن به عنوان قهرمان و نایب قهرمان لیگ 88 راهی جام باشگاه‌های آسیا می‌شوند. رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا در سال 2010 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد.