تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۸

وزیر کار و امور اجتماعی به زودی برای توسعه همکاریهای ایران و ترکیه در بخش بازار کار به این کشور سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا شیخ الاسلامی در حاشیه نود و نهمین اجلاس جهانی کار با وزرای کار کشورهای اندونزی، ترکیه، مالزی و چین دیدار و گفتگو کرد، ضمن آنکه وی قرار است برای توسعه همکاریها به کشور ترکیه سفر کند.

وزیر کار و امور اجتماعی اظهار داشت: در این دیدارها که به صورت جداگانه انجام گرفت مباحث اقتصاد جهانی و ضرورت اتخاذ مواضع مشترک کشورهای آسیا را مورد تاکید قرار گرفت و توافق شد بر اساس محورهای همکاری و نیازمندیهای بازار کار این کشورها، کمیته فنی مشترکی تشکیل و اسناد و توافق نامه های اصولی که دارای یک برنامه اجرایی مشخص و زمان بندی شده باشد، تهیه و به امضای وزرای کار این کشورها برسد.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: همچنین در این نشست ها پیشنهادی مبنی بر تشکیل گروه دائمی وزرای کار کشورهای اسلامی به منظور ایجاد اتخاذ مواضع همگرا بر اساس ارزشها، اصول اسلامی و حمایت از آرمانهای جهان اسلام مانند حمایت از ملت مظلوم فلسطین و مبارزه با اعمال جنایتکارانه و ضد انسانی رژیم صهیونیستی توسط ایران مطرح شد که مورد حمایت قرار گرفت.

در همین زمینه وزیر کار و امور اجتماعی پیشنهاد اولین نشست گروه وزرای کار کشورهای اسلامی را در تهران ارائه داد. همچنین از دیگر موضوعات مورد توافق طرفین می توان به آموزشهای فنی و حرفه ای، تربیت مربیان آموزشی، ساخت مراکز فنی، استاندارد سازی براساس تجارب وزارت کار و امور اجتماعی در زمینه روابط کار، حفاظت و بهداشت شغلی و ایمنی در کار اشاره کرد.

شیخ الاسلامی همچنین با وزیر کار اندونزی نیز دیدار و گفتگو کرد که طرفین ضمن تاکید بر علاقمندی به افزایش ارتباطات و بهره گیری از ظرفیتهای موجود، توافق کردند طرفین از طریق مجاری دیپلماتیک تمهیدات لازم را برای تدوین تفاهمنامه انجام دهند. وزیر کار اندونزی نیز با اشاره به ظرفیتهای آموزش فنی و حرفه ای ایران، خواستار همکاری در این زمینه شد.

شیخ الاسلامی در دیدار با وزیر کار مالزی نیز با اشاره به یادداشت تفاهم قبلی، پیشنهاد تدوین برنامه اجرایی یادداشت تفاهم را مطرح کرد که مورد استقبال وزیر کار مالزی قرار گرفت و توافق به عمل آمد تا هیئتهای کارشناسی طرفین زمینه اجرایی کردن آن و تدوین برنامه زمانبندی مشخصی را فراهم نمایند.

در این دیدار وزیر کار مالزی در پاسخ به پیشنهاد وزیر کار و امور اجتماعی برای تشکیل گروه وزرای کار کشورهای اسلامی، ضمن استقبال از این پیشنهاد عنوان کرد که در همه زمینه ها می توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

همچنین وزیر کار و توسعه منابع انسانی مالزی از شیخ الاسلامی وزیر کار کشورمان دعوت کرد تا برای نهایی کردن توافقات، دیداری از مالزی داشته باشد.

وزیر کار و امور اجتماعی کشورمان در دیدار با وزیر کار ترکیه نیز با توجه به سفر قریب الوقوع شیخ الاسلامی به کشور ترکیه، پیش نویس تفاهمنامه دو طرف نیز برای بررسی کارشناسی مبادله شد تا در دیداری رسمی نهایی شود. همچنین طرفین با تاکید بر ظرفیتهای دو کشور، تقویت روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار دادند.