دبیر انجمن نجوم اهواز گفت: در نخستین روزهای تیرماه در افق غربی و کمی پس از غروب خورشید، 3 سیاره و یک دنباله دار در آسمان پدیدار می شوند که فرصت مناسبی برای رصد این اجرام آسمانی است.

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در روزهای نخستین تیرماه اولین و نورانی ترین سیاره در افق غربی، سیاره زهره (ناهید) است این سیاره این روزها در نزدیکی خوشه باز M44 یا کندوی عسل است.
 
وی طلوع سیاره ناهید در روزهای آغاز تیرماه را از دیگر پدیده های این ماه ذکر کرد و ادامه داد: رصد سیاره مریخ یا الهه جنگ از دیگر اجرام آسمانی است که در روزهای آغاز تیرماه قابل رصد است این سیاره در صورت فلکی شیر و در حال نزدیک شدن به دم شیر است.

دبیر انجمن اهواز همچنین اظهار داشت: سیاره زحل نیز با حلقه های دیدنی و جذاب خود آخرین سیاره در افق غربی است که دیدن آن توسط تلسکوپ برای رصدگران بسیار جذاب است.

وی با بیان اینکه دنباله دار مکنات در روزهای گذشته به حد دیدن با چشم رسیده است، اضافه کرد: این دنباله دار از افق شمال غربی طلوع خواهد کرد و در نزدیکی ستاره عیوق قرار دارد عیوق ستاره ای زرد و درخشان ترین ستاره صورت فلکی ارابه ران و ششمین ستاره درخشان در آسمان است این ستاره در شب با چشم غیر مسلح همچون نقطه ای روشن در آسمان دیده می‌شود.

جعفری زاده ادامه داد: دنبال دار مکنات به دلیل نزدیکی به افق پس از غروب خورشید، رصد آن تا روزهای چهارم تیرماه کمی سخت خواهد بود در این زمان قدر دنباله دار در حدود 5 تا 6 خواهد بود و دیدن آن توسط ابزار رصدی بسیار جذاب است.