بوشهر - خبرگزاری مهر: معاون اداری و مالی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: هم اکنون 300 مرکز پزشکی قانونی در کشور وجود دارد که در سال گذشته به دلیل نبود امکانات و نیرو، کار 50 مرکز در سطح کشور تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، دکتر حمید داود آبادی بعد از ظهر دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران پزشکی قانونی استان بوشهر افزود: هرچند دولت و سیستم قضایی برای حل مشکلات پزشکی قانونی کمک های انجام داده است اما همچنان  با نیازهای این سازمان فاصله داشته و همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه هزینه های تجهیز، تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی پزشکی قانونی بالا است، اظهار داشت: این سازمان با کمبود شدید اعتبارات و تجهیزات روبرو است و برای برون رفت این مشکل نیازمند حداقل سه برابر نیروی فعلی شاغل در پزشکی قانونی هستیم.

معاون اداری و مالی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به این که ماندگاری پزشکان در این سازمان به دلیل پایین بودن حقوق و مزایا بسیار کم است، گفت: از آنجا که این مسئله به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است، پیش بینی فوق ‌العاده‌های خاص و افزایش حقوق و مزایا برای پزشکان به مجلس پیشنهاد شده که در صورت تصویب بخش عمده ‌ای از مشکلات این سازمان مرتفع خواهد شد.

داوود آبادی با تاکید بر این که برغم همه سختی ‌ها و مشکلات کار در کنار پایین بودن حقوق، پزشکان با تعهد و تعصب مشغول به خدمت هستند، گفت: به اعتقاد بخش اعظمی از قضات یک سوم پروندهای قضایی با نظریه کارشناسی پزشکی قانونی صلاحیت صدور رای پیدا می کنند که این امر نقش نظریه های پزشکی قانونی را در کار قضاوت برجسته کرده است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز با تاکید بر این که اصل عدالت، اولویت مهم مسئولان پزشکی قانونی باشد، گفت: پزشکی قانونی بازوی توانمند دستگاه قضایی است و اظهار نظر این نهاد یک اظهار نظر معمولی نیست بلکه حقوقی است و با جان و مال و ناموس مردم سر و کار دارد.

حیدر بحرانی با بیان این که مجهزشدن به امکانات روز یکی از معیارهای اصلی در ارائه خدمات مطلوب در پزشکی قانونی به شمار می رود، افزود: امکانات و تجهیزات پزشکی قانونی باید همگام با توسعه دادگستری توسعه یابد در غیر این صورت نوعی نابرابری در اطاله دادرسی روی خواهد داد.

وی اظهارداشت: پزشکی قانونی بازوی توانمند برای دادگستری است و نظریه های کارشناسی آن، هم پزشکی و هم حقوقی است که در کشف جرم موثر است.

در پایان این مراسم از خدمات دکتر سید جلیل منبتی تقدیر و دکتر علی رضایی به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد.