اسقف اعظم انگلیکنهای آفریقای جنوبی که تلاشهای وی علیه آپارتاید جایزه صلح نوبل را درپی داشت که درنظر دارد پس از 79 ساله شدن خود در ماه اکتبر از فعالیتهای عمومی کناره گیری کرده و بازنشست شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس استرالیا، مردم آفریقای جنوبی برای اسقف اعظم دزموند توتو احترام بسیار قائل هستند و اعتقاد دارند بازنشستگی حق وی است اما بسیاری اظهار داشتند که نمی توانند کشور را بدون هدایت اخلاقی وی تصور کنند.

پاتریشیا دولیل از سیاستمداران حزب مخالف دولت اظهار داشت: جای افکار و اندیشه های ویژه توتو در جامعه خالی می شود، پیش از این همواره در انتظار اظهارات وی درباره موضوعاتی بودیم که بر ملت تأثیرگذار بود.

جوزفینا محلبا 60 ساله، زن بیکار در ژوهانسبورگ اظهار داشت: پس از یک عمر خدمت به هموطنان خود، توتو مستحق کناره گیری از زندگی عمومی است. وی مسیر طولانی را طی ، ما را هدایت و برای ما دعا کرده است.

شورای کلیساهای آفریقای جنوبی که توتو در دوره آپارتاید ریاست آن را برعهده داشت از وی برای ایفای نقش به عنوان رهبر معنوی در سطح ملی و چهره ای تأثیر گذار در سطح جهانی تقدیر و تجلیل کرد.

در سالهای پس از آپارتاید، توتو در رابطه با موضوعات اجتماعی و سیاسی آفریقای جنوبی بسیار فعال بود، وی خواستار عزل رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه شد و ماه گذشته در مراسم خوشامد گویی به صدها هزار تماشاگر جام جهانی فوتبال در آفریقای جنوبی حاضر شد.

اسقف اعظم بازنشسته کلیسای انگلیکن در کیپ تاون اظهار داشت پس از سالروز تولد خود در هفتم اکتبر خود را به فعالیت یک روز در هفته کار در دفتر محدود کرده و این روند را تا فوریه 2011 ادامه می دهم.

وی در بیانیه ای گفت: به جای اینکه قسمت اعظم وقت خود را در فرودگاه ها و هتلها بگذرانم می خواهم در کنار خانواده به مطالعه، نوشتن، نیایش و تفکر بپردازم. اکنون زمان آهسته حرکت کردن و استراحت است تا حضور در همایشها، گردهمایی و سخنرانی در دانشگاه ها.