علي بنايي - عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، گرايش فطري نسل جوان جامعه را بسيار پاك و سالم عنوان و بر گسترش و ارتقاء فعاليت دستگاه ها ، نهادهاي فرهنگي و خانواده ها در زمينه تربيت ديني و مذهبي تأكيد كرد .

حجت الاسلام علي بنايي نماينده قم و عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري "مهر"، يادآورشد : دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي كشور ، در راستاي فعاليت در زمينه فرهنگ سازي ديني ، مذهبي و فرهنگي كارنامه قابل قبولي را ارائه نكرده اند .

وي با اشاره به اين كه در چنين شرايطي ، خانواده ها نيز كمتر به تربيت ديني و مذهبي فرزندان خود توجه مي كنند  گفت : بعد از انقلاب اسلامي به دليل شرايط مساعدي كه به واسطه آن در جامعه ايجاد شد ، مردم ، تربيت ديني و مذهبي فرزندان خود را به سيستم واگذار كردند و بدنبال آن نقش  و توجه خانواده ها در اين زمينه بسيار كم رنگ شد .

وي با اشاره به اين كه در سالهاي اخير سيستم در زمينه فعاليت هاي فرهنگي ، ديني و مذهبي ، نتوانسته جوابگوي نيازهاي جامعه باشد گفت : اينگونه فعاليت ها در دستگاه ها و نهادهاي مرتبط حالت ايستايي و جمود يافته و كمتر مورد توجه و عنايت قرار مي گيرد .

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي تغيير در نگرش  خانواده ها و همچنين فعاليت جدي  آنها را ضرورتي انكار ناپذير اعلام كرد و گفت : بي ترديد در كنار تمام فعاليت هايي كه دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي دارند ، خانواده ها هرگز نبايد از كنار رسالتها و وظايف خود بي تفاوت بگذرند .

نماينده مردم قم در مجلس با يادآوري توجه ويژه اي كه خانواده ها در گذشته به تربيت مذهبي ، ديني و فرهنگي فرزندان خود داشتند ، گفت : خانواده ها با بهره گيري از كتاب ، نصايح و توضيحات مكرر و سازنده خود ، نوجوانان و جوانان را آگاه و از گزند آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي مصون نگه مي داشتند ، اما متأسفانه امروز والدين تمام وظايف خود را بر عهده دولت و دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي گذاشته اند كه اين امر ضعف هاي بسياري را بدنبال داشته و تبعات و تأثيرات منفي آن در جامعه قابل مشاهده است .

بنايي ضعف در فعاليت هاي تربيتي مدارس را از ديگر عوامل بروز مشكلات تربيتي در نسل جوان جامعه عنوان كرد و افزود : از آنجا كه نوجوانان و جوانان ساعات بسياري را درون مدارس مي گذرانند ، آموزش و پرورش مي تواند با اتخاذ راهكارهاي مناسب و تأثير گذار و برنامه هاي سازنده ، در زمينه تربيت مذهبي نسل جوان فعاليت شايسته اي داشته باشد ، كه البته تا كنون اين مسئله مورد كم توجهي قرار گرفته و نمونه بارز آن ، حذف نهادهاي تربيتي از مدارس است .

وي در ادامه با تأكيد بر ضمير روشن و آگاه نسل جوان امروز يادآورشد : هر كجا كه انتخاب روشن بوده و مسئله به خوبي بيان شده است ، استقبال ، توجه و رويكرد نوجوانان و جوانان نيز بسيار مثبت بوده است ، به عنوان مثال مراسم اعتكاف كه با اطلاع رساني دقيق و گسترده انجام مي شود ، با استقبال خيل عظيم نسل جوان همراه است كه به خوبي روشنگري و بينش بالاي آنان را بيان مي كند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي افزود : اگر در موارد ديگر، شاهد ضعف در استقبال نوجوانان و جوانان هستيم ، دليل آن كوتاهي دستگاه هاي فرهنگي و مرتبط در زمينه اطلاع رساني و ارائه اطلاعات مربوط به آن و همچنين خانواده ها است .