تبریز - خبرگزاری مهر: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرد: برای احیای شهر دانشگاهی تبریز موسوم به ربع رشیدی، به حداقل 50 تا یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، محمد اشرف نیا شامگاه سه شنبه در نشست اعضای کارگروه گردشگری آذربایجان شرقی گفت:ربع رشیدی، اثر سترگی است که احیای آن نیازمند صرف اعتبار کلانی است و در این راستا، همکاری تمام دستگاه های اجرایی با سازمان میراث فرهنگی ضرورت دارد.

وی وجود دیگر پتانسیلهای جذب گردشگر نظیر روستای تاریخی کندوان را مورد اشاره قرار داد و افزود: ترغیب بخش خصوصی برای بسترسازی جهت افزایش حضور گردشگران در منطقه باید در اولویت کاری تصمیم گیران قرار گیرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی توضیح داد: اگر بتوان با مشارکت بخش خصوصی، روستای تاریخی کندوان را توسعه داد، این روستا به یکی از نقاط بزرگ گردشگری جهان تبدیل خواهد شد.

وی خواستار احساس مسئولیت بیشتر متولیان میراث فرهنگی و نیز مشارکت بخش خصوصی جهت احیا و توسعه مقبره دو کمال و خانه پروین اعتصامی در تبریز شد.

اشرف نیا همچنین با قدردانی از دست اندرکاران ثبت جهانی بازار تبریز، پیام این رویداد مهم را تثبیت هویت و اصالت مردم آذربایجان و نیز نشان دادن سطح بالای شعور و آگاهی مردم این خطه دانست و تصریح کرد: این پیام باید منتشر شده و به نسل جوان کشورمان که آینده سازان جامعه را تشکیل می دهند، منتقل گردد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ریسک در مدیریت را یک اصل اساسی خواند و اظهار داشت: مدیران باید با دید افقی و با شجاعت، از انجام هر اقدامی که توسعه گردشگری را به دنبال دارد، دریغ نکنند.

گفتنی است "ربع رشیدی" به عنوان یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز نام بزرگترین مرکز دانشگاهی جهان در حدود ۷۰۰ سال قبل بود که توسط رشیدالدین فضل‌الله همدانی ایجاد شده بود.

رشیدالدین وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار بود. در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهارطرف آن قرار داشت و اربع یا چهار عربی را به خود اختصاص داد و این مکان ب‌نام ربع رشیدی شهرت یافت.

ربع رشیدی شهری کوچک بود شامل کتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالایتام، حمام، مهمانسرا، بیمارستان، مدارس عالی، و کارگاه‌های صنعتی. فضل‌الله همدانی برای تامین هزینه‌های این مرکز املاک فراوانی را در نقاط مختلف اعم از ایران قدیم، بخش‌هایی از عراق، افغانستان، گرجستان، ولایت روم، آذربایجان و سوریه وقف این مرکز کرد.

خواجه فضل‌الله همدانی که پیش از حمله مغول در قلعه‌های اسماعلیه زندگی می‌کرد و پس از آن مدتی به وزارت غازان خان رسیده و منشا خدمات فراوانی در غرب ایران و آذربایجان شد در سال۷۱۸ هـ.ق، با دسیسه‌های سیاسی کشته شد و ربع رشیدی هم پس از مرگ وی غارت و ویران شد.هم اکنون آثار ناچیزی از آن در تبریز باقی مانده‌است.

تصویر وقفنامه ربع رشیدی که در یونسکو به ثبت رسیده است

وی برای ساماندهی املاک وقفی وقفنامه‌ای را تدوین کرده بود که به وقف نامه ربع رشیدی معروف است و هم اکنون تنها یک نسخه از آن باقی است که در کتابخانه مرکزی تبریز قرار دارد. وقف نامه ربع رشیدی در خرداد ماه ۱۳۸۶ از سوی سازمان کتابخانه ملی ایران به یونسکو معرفی شد و در نشستی که از ۲۱ تا ۲۵ خرداد در یونسکو برگزار شد، به‌همراه شاهنامه بایسنقری در فهرست میراث مستند این سازمان به‌ثبت رسید.