دکتر انشاءالله رحمتی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در ایران و نقش آن در معرفی فلسفه ایرانی به جهانیان گفت: ایران بطور قطع یکی از سرزمینهایی است که از قدیم مهد فلسفه بوده است ولی متأسفانه در تاریخهای فلسفه و فعالیتهای فلسفی که در دنیای امروز انجام میشود این نقش بطور کلی یا مغفول مانده و یا کمتر بدان پرداخته شده است. می توان گفت حق ایران در این مورد ادا نشده است .
وی افزود: خود غربیها وقتی تاریخ فلسفه را مینویسند نگاه غرب گرایانهای به این فلسفه دارند و طبیعی است که به فلسفههای شرقی کمتر توجه میکنند و حتی اگر توجه میکنند و صحبت از فلسفههای شرقی به میان میآید فلسفه سرزمینهایی مثل چین و هند را مورد توجه قرار میدهند و از طرفی دیگر وقتی صحبت از فلسفه اسلامی میکنند اغلب فلسفه اسلامی در قالب فلسفه عربی محو میشود بگونهای که هم غربیها و هم متفکران عرب زیان فلسفه ایران را به نوعی در ذیل فلسفه عربی قرار میدهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: بطور طبیعی فیلسوفانی که به زبان عربی آثارشان را تألیف کردهاند مورد توجه قرار میگیرند و آنچه تفکر و فلسفه ایرانی است و بخش عمده آن به زبان فارسی است اصلاً مورد توجه قرار نمیگیرد برای نمونه فیلسوفان بزرگی مانند بابا افضل کاشانی و ناصر خسرو که آثارشان به زبان عربی نیست از منظر فلسفه عربی قابل طرح نیستند .
وی یادآور شد: بنابراین ستم بزرگی در حق فلسفه ایرانی روا شده است که فلسفه ایرانی را در ذیل فلسفه شرقی میبرند یا در بهترین حالت در ذیل فلسفههای عربی قرار میدهند و خواسته یا ناخواسته ماهیت فلسفه ایرانی و نقش و جایگاه ایران در جغرافیای تفکر فلسفی شناخته نمیشود .
رحمتی دباره موضوع این همایش که نسبت میان نظر و عمل است و اینکه این موضوع تاچه اندازه میتواند در عام کردن فلسفه مؤثر واقع شود هم گفت: آن چیزی که میتواند به عام کردن و فراگیر کردن فلسفه کمک کند و به فلسفهای که از حوزه بحثهای آکادمیک و تخصصی بیرون بیاید و بتواند نقش جدیتری در زندگی و معیشت مردم ایفا کند این است که بتوانیم پیوند فلسفه را با عمل نشان دهیم .
وی گفت: باید به جامعه تفهیم شود آنچه در قالب تأملات فلسفی مطرح است یک ضرورت ناگزیر برای زندگی بشر است و ضرورت هم بدین معنا نیست که مانند مایحتاج اولیه زندگی باشد .