به گزارش گروه دين وانديشه خبرگزاري "مهر" به نقل از سازمان دارالقرآن الكريم ، در اين مرحله از مسابقات 11525 نفر شركت كردند كه 286 نفر به همه سوالات پاسخ صحيح داده بودند. اسامي 114 نفر كه به قيد قرعه از اين تعداد انتخاب شدند، در روزنامه كيهان مورخ 29/6/83 درج مي شود .
بر اساس اين گزارش ، سوالات اين مسابقه ، كليد سوالات (پاسخهاي صحيح) و پاسخ تشريحي سوالهاي 5، 11، 20 و 27 جهت اطلاع علاقمندان به شرح ذيل مي باشد :
الف - سوالات:
1- بر اساس آيات (82) تا (86) سوره مباركه "مائده" مسيحياني كه در صدر اسلام به مسلمانان محبت داشتند و خداوند به آنها وعده بهشت عنايت فرموده، چه ويژگي هايي داشتند؟
الف - دانشمندان و پارسا بودند و نسبت به حكم خداوند تكبر و گردنكشي نمي كردند.
ب - هنگامي كه آيات قرآن را استماع مي كردند اشك از چشمانشان جاري مي شد.
ج- اميد آن داشتند كه در قيامت خداوند آنان را در زمره نيكوكاران قرار دهد.
د - همه موارد صحيح است .
2- مطابق آيات (90) تا (93) سوره مباركه "مائده" عبارت ذيل با كدام گزينه تكميل مي شود؟
"شيطان بوسيله شراب و قمار":
الف - ميان انسان ها كينه و عداوت بوجود مي آورد.
ب- انسان را از انجام اعمال صالح باز مي دارد.
ج - انسان را از ياد خدا و نماز باز مي دارد.
د- الف و ج صحيح است.
3- بر اساس آيات (101) تا (105) سوره مباركه "مائده" در چه صورتي گمراهي گمراهان هيچ ضرر و زياني به مومنين وارد نمي سازد؟
الف -هنگامي كه مومنين با هم متحد باشند.
ب- هنگامي كه مومنين از تعصبات قومي بر حذر باشند.
ج- هنگامي كه مومنين هدايت يافته باشند.
د- هيچكدام.
4- طبق آيات پاياني سوره مباركه "مائده" در روز قيامت چه گروهي و به خاطر داشتن چه صفتي وارد بهشت مي شوند؟
الف - رزمندگان به دليل مقاومت و پايداريشان.
ب- راستگويان به دلايل راستي و صدقشان.
ج- عابدان به دليل كثرت عيادتشان.
د- دانشمندان به دليل فهم و دانش شان.
5- بر اساس آيات (6) تا (8) سوره مباركه "انعام" به چه دليل اقوامي كه در روي زمين قدرت و تمكن داشتند و از نعمتهاي خداوند بهره مند بودند، به عذاب الهي دچار و هلاك شدند؟
الف - روگرداندن از آيات الهي.
ب- تكذيب حق.
ج- آلوده شدن به گناهان.
د- همه موارد صحيح است.
6- با مطالعه آيات (12) تا (18) سوره مباركه "انعام" مشخص نماييد پيامير اكرم (ص) مامور به انجام چه كارهايي است؟
الف - مامور به هدايت مردم است.
ب- مامور است كه اولين شخص باشد كه تسليم حكم خداوند مي گردد.
ج- مامور است كه از مشركين نباشد.
د- (ب) و (ج) صحيح است.
7- در آيات (31) تا (35) سوره مباركه "انعام" به كدام مفهوم ذيل اشاره نشده است؟
الف - زندگي دنيا جز بازي و هوسراني نيست.
ب- سراي آخرت براي اهل تقوا نيكوتر است.
ج- زندگي دنيا همه رنج و عذاب و سراي آخرت همه رحمت و غفران است.
د- به تحقيق كساني كه ملاقات خدا را دروغ شمارند، زيان كرده اند.
8- طبق آيات (51) تا (55) سوريه مباركه"انعام" در چه صورتي غفران الهي شامل حال زشتكاران مي گردد؟
الف - عمل زشت ايشان از روي ناداني و جهل باشد.
ب - بلافاصله توبه نمايند.
ج- عمل زشت خود را اصلاح نمايند.
د- همه موارد صحيح است.
9- كدام گزينه از آيات (61) تا (65) سوره مباركه "انعام" برداشت مي شود؟
الف - همه انسانها طعم مرگ را خواهند چشيد.
ب- انسانها در گرفتاريها و شدائد به خدا پناه مي برند و از او كمك مي جويند ولي پس از نجات به او شركت مي ورزند.
ج- فرشتگان الهي مامور ثبت اعمال انسانها مي باشند.
د- بعضي از انسانها در گرفتاريها و شدائد به خدا پناه مي برند و از او كمك مي جويند و پس از نجات، از خداوند شاكر و سپاسگزارند.
10- بر اساس آيات (83) تا (90) سوره مباركه "انعام" گروهي كه خداوند آنها را هدايت نموده و ما نيز بايد از آنها پيروي نماييم چه كساني هستند و داراي چه ويژگي هايي مي باشند؟
الف - پيامبران الهي كه همه از نيكوكاران هستند - بر تمام جهانيان برتري دارند - از برگزيدگان و هدايت شدگان هستند.
ب- صالحان كه ديگران را به انجام كارهاي شايسته ترغيب مي كنند
ج- نيكوكاران كه هميشه به دنبال خدمت به خلق خدا هستند.
د- همه موارد صحيح است.
11- با توجه به آيات (111) تا (116) سوره مباركه "انعام" كدام گزينه صحيح نمي باشد؟
الف - قرآن كتابي است كه در آن همه چيز بيان شده است.
ب- يهود و نصاري مي دانستند كه قرآن از سوي خداوند به حق بر پيامبر (ص) نازل شده است.
ج- در زمان همه پيامبران شياطيني از جن و انس وجود داشتند.
د- كلام خدا از روي راستي و عدالت به حد كمال رسيده است.
12- با توجه به آيات (50) تا (155) سوره مباركه "انعام" كدام گزينه شامل شفارش و وصيت خداوند به انسان مي باشد ؟
الف - احسان به پدر و مادر - نفي شركت - عدالت در كسب و در گفتار - اقامه نماز جماعت - پيروي از راه راست.
ب- نفي شركت - احسان به پدر و مادر - پرهيز از كارهاي زشت در پنهان و آشكار - عدم تجاوز به اموال يتيمان - عدالت در كسب و گفتار ، وفاي به عهد
ج- نفي شركت - امر به معروف و نهي از منكر- عدالت در كسب و گفتار - وفاي بعهد - احسان به پدر و مادر
د- احسان به پدر و مادر - وحدت - وفاي به عهد - پرهيز از كارهاي زشت آشكار و پنهان - جهاد.
13- با مطالعه آيات پاياني سوره مباركه "انعام" مشخص نماييد كدام گزينه صحيح نمي باشد؟
الف - اختلاف رتبه و درجه انسانها به دليل آزمايش الهي است.
ب- در روز قيامت هيچ كس بار گناه ديگري را بر دوش نمي گيرد
ج- در محضر الهي كار نيكو ده برابر پاداش و كار زشت به همان ميزان عمل مجازات دارد.
د- ايجاد تفرقه در دين بالاترين گناه مي باشد.
14- با توجه به ايات (1) تا (10) سوره مباركه "اعراف" به ترتيب چه كساني رستگار و چه كساني زيانكار و ستمكارند؟
الف - شاكرين - مسرقين.
ب- ساجدين - فاسقين.
ج- كساني كه ارهاي نيكشان سنگين است - كساني كه اعمالشان خفيف و سبك وزن است.
د- كساني كه امر بمعروف و نهي از منكر مي كنند - كساني كه مردم را به فساد دعوت مي كنند.
15- پس از بررسي و مطالعه آيات (11) تا (33) سوره مباركه "اعراف" كه سرگذشت حضرت آدم (ع) مي باشد، مشخص كنيد كدام آيات نتيجه گيري از اين سرگذشت است؟
الف - 26 و 27
ب- 27 و 28
ج- 28 و 29
د- 31و 32
16- با توجه به آيات (45) تا (51) سوريه مباركه "اعراف" چرا اصحاب جهنم در روز قيامت از آب و آنچه خداوند به بهشتيان روزي كرده محروم اند؟ زيرا:
الف - دين خدا را به بازيچه گرفتند.
ب- حيات دنيا آنها را غافل و مغرور كرد.
ج- استكبار مي ورزيدند.
د- الف و ب صحيح است.
17- بر اساس كداميك از آيات ذيل از سوريه مباركه "اعراف" مي توان برداشت نمود كه ثمره و حاصل خانواده پاك فرزندان نيكو و صالح است و حاصل خانواده ناپاك اندك و كم ثمر است؟
الف - 50 تا52
ب- 54
ج- 56 و 57
د- 58
18- با توجه به آيات (62) و (68) و (79) سوره مباركه "اعراف" در مورد "تبليغ رسالت انبياء" و آيات بعدي آنها "توجه و پيروي از نصايح و اندرزهاي پيامبران چه نتايج و ثمراتي را به همراه خواهد داشت؟
الف - پرهيزگاري - لطف و رحمت الهي - نجات از عذاب الهي.
ب- نعمت هاي متنوع - پرهيزگاري - لطف و رحمت الهي
ج- نعمت هاي متنوع - پرهيزگاري - ايمان به خدا.
د- پرهيزگاري - ايمان به خدا - صبر و پايداري - نجات از عذاب الهي.
19- مفهوم كدام آيه از آيات ذيل نشانگر اين است كه "عبادت خداوند" ، "اقتصاد سالم" و پرهيز از فساد" در كنار هم موجب خير و موفقيت جامعه مي شود؟
الف - آيه 79
ب- آيات 82 و 83
ج- آيه 85
د- آيات 86 و 87
20- با بررسي آخر آيات جزء هشتم بيان كنيد، ظالمين چه سرانجامي خواهند داشت؟
الف - رستگار نمي شوند - هدايت نمي شوند - لعنت مي شوند - به آتش جهنم دچار مي شوند.
ب- رستگار نمي شوند - لعنت مي شوند - در دنيا و آخرت غذاب مي شوند.
ج- در دنيا عذاب مي شوند - رستگار نمي شوند - لعنت مي شوند - به آتش جهنم دچار مي شوند.
د- الف و ب صحيح است.
21- كدام گزينه زير با مفهوم آيه (94) سوره مباركه"اعراف" تناسب بيشتري دارد؟
الف - پيامبران الهي (ع) پيوسته در سرزمين هايي مبعوث مي شدند كه اهالي آنها دچار مشكلات فراواني بوده اند.
ب- ارسال انبياء (ع) پيوسته با شدائد ، سختي و ابتلاء جامعه همراه بوده است تا شايد مردم به درگاه خدا توجه و تضرع نمايند.
ج- هيچ پيامبري در هيچ سرزميني فرستاده نشد مگر آنكه از سوي اهالي آن سرزمين دچار شدائد، سختي و اذيت قرار گرفت.
د- در طول تاريخ سختي ها و شدائد هيچ گاه مانعي براي ارسال پيامبران الهي (ع) نبوده اند.
22- مطابق آيات (95)الي (100) سوره مباركه "اعراف" نزول بركات الهي از آسمان و زمين نتيجه كدام گزينه زير است؟
الف - ايمان و تقوا.
ب- جهاد در راه خدا.
ج- مقدرات الهي.
د- دعا و نيايش.
23- آيات (123) و (124) سوره مباركه "اعراف" بيانگر كدام ترفند و سياست فرعون(و همه مستكبران تاريخ) در مواجهه با دعوت انبياء الهي مي باشد؟
الف - تطميع پيروان.
ب- تزوير مردم.
ج- تهديد گروندگان.
د- تكفير مخالفان.
24- طبق آيات (145) الي (148) سوره مباركه "اعراف" (حبط اعمال) به چه معناست و چه دليلي دارد؟
الف - حسابرسي اعمال - به دليل فرا رسيدن آخرت.
ب- عذاب الهي - به دليل تكذيب آيات الهي و آخرت.
ج- برملا شدن اعمال - به دليل فرا رسيدن آخرت.
د- تباه و نابود شدن اعمال - به دليل تكذيب آيات الهي و آخرت.
25- كدام يك از آيات ذيل حاكي از "رسالت جهاني" پيامبر اسلام(ص) است؟
لف - آيه 156 سوره "اعراف".
ب- آيه 157 سوره "اعراف".
ج- آيه 158 سوره "اعراف".
د- هيچكدام.
26- طبق آيات (148) الي (152) سوره مباركه "اعراف" علت ناراحتي و غضب حضرت موسي (ع) از قومش پس از بازگشت از "ميقات الهي" چه بود؟
الف - شرك و گوساله پرستي.
ب- رقابت بر سر تصاحب قدرت اجتماعي.
ج- روابط ناسالم اقتصادي.
د- جنگ داخلي.
27- كدام نتيجه گيري ازآيات (162) الي (170) سوريه مراكه "اعراف" (در مورد داستان اصحاب سبت) صحيح است؟
الف - پند و اندرز به كساني كه به آن اهميتي نمي دهند، بي نتيجه بوده و اساسا ضرورتي ندارد.
ب- خداوند اصحاب "سبت" را به خاطر تمرد از دستور "عدم صيد ماهي" عذاب نمود.
ج- "نهي از منكر" در شرايطي كه عذاب الهي فرا مي رسد، نجاتبخش خواهد بود.
د- ماهيگيري يا هر نوع صيدي اگر با نام خدا همراه نباشد، "حرمت شرعي" دارد.
28- آيه (189) سوره مباركه "اعراف" به كدام گزينه زير در مورد "فلسفه ازدواج" اشاره دارد؟
الف - بقاي نسل .
ب- ارضاي غرايز.
ج- آرامش و سكينت.
د- تحكيم روابط اجتماعي.
29- مطابق آيات نخستين سوره مباركه "انفال" مومنين حقيقي چه ويژگي هايي دارند؟
الف- نماز را اقامه مي كنند و از آنچه به آنها روزي داده شده انفاق مي كنند.
ب- در عين حال كه با همديگر مهربانند ولي در برابر دشمنان سخت و با جذبه هستند.
ج- پيوسته به آفرينش آسمانها و زمين مي انديشند.
د- هر سه مورد.
30 - در آيه (29) سوره مباركه "انفال" به كدام گزينه زير عنوان نتيجه "تقوا" اشاره نشده است؟
الف- پوشش گناهان.
ب-آمرزش الهي.
ج- ازدياد روزي.
د- تشخيص حق از باطل.
ب- پاسخنامه (كليد سوالات):
ج- پاسخهاي تشريحي :
پاسخ سوال 5: در آيه 6 سوريه مباركه انعام دليل هلاكت اقوام متمكن روي زمين را آلوده شدن به گناهان" عنوان مي كند: "فاهلكناهم بذنوبهم" لذا پاسخ صحيح گزينه (ج) مي باشد.
پاسخ سوال 11: در اين سوال، گزينه هاي (الف)، (ب) و (د) عينا در ترجمه قرآن آمده است، اما گزينه (ج) چنين نيست. زيرا در ترجمه قرآن آمده : "و همچنين ما هر پيغمبري را از شيطانهاي انس و جن، دشمني در مقابل برانگيختيم" اما آنچه در گزينه (ج) آمده، تنها از وجود شيطانهاي جن و انس در زمان انبياء سخن گفته و به دشمني آنها با پيامبران اشاره اي نكرده است. پس گزينه مورد نظر سوال (ج) مي باشد.
پاسخ سوال 20: براي پاسخ به اين سوال بايد به بررسي جملات پاياني جزء بيستم پرداخت . سرانجام ظالمين (ستمكاران) در اين آيات چنين توصيف شده است :
آيه 135 سوره مباركه انعام "انه لايفلح الظالمون" : البته سمتكاران را رستگاري نيست".
آيه 144 سوريه مباركه انعام "ان الله لايهدي القوم الظالمين" : البته خدا ستمكاران را هدايت نخواهد كرد".
آيه 44 سوره مباركه اعراف " :... ان لغنة الله علي الظالمين..." :... كه لعنت خدا بر ستمكاران باد".
آيه 41 سوريه مباركه اعراف: " لهم من جهنم مهاد... و كذالك نجزي الظالمين": براي آنان از آتش دوزخ بسترهاي گسترده ... و ستمكاران را چنين مجازات سخت خواهيم كرد"
پس پاسخ اين سوال گزينه (الف) مي باشد.
پاسخ سوال 27 : در آيات 163 تا 166 سوال مباركه اعراف، داستان "اصحاب السبت" بصورت اجمالي آمده و سپس به بررسي آن پرداخته است. خداوند به بني اسراييل حكم نمو د كه در روز شنبه از صيد ماهي خودداري نمايند. اين حكم موقتي و تنها براي آزمايش آنان بود. بني اسراييل از اين حكم تجاوز كرده و در روز شنبه به صيد ماهي پرداختند. اهل ايمان بنا به وظيفه خود و براي اتمام حجت - كه شايد پند و اندرز نتيجه اي در برداشته باشد - به آنان تذكر دادند و چون ثمري نداد خداوند آنان را عذاب نمود.
گزينه (الف) با بررسي آيه 164 منتفي مي شود. گزينه (ج) نيز به سبب آنكه در شرايط فرا رسيدن عذاب الهي "نهي از منكر" و متعاقب آن "توبه" فايده اي ندارد و اساس بازگشت به درگاه الهي پس از بروز نشانه هاي عذاب هيچگونه ارزشي در بر ندارد، پاسخ مورد نظر سوال نمي باشد. گزينه (د) نيز در اين آيات مورد اشاره قرارنگرفته است. پاسخ اين سوال گزينه(ب) مي باشد.