یک مقام مسئول در وزارت بازارگانی با بیان اینکه عرضه هر کیلو گرم تخم مرغ به قیمت 1300 تومان بازار را متعادل می‌کند، مدعی شد: افزایش افسارگسیخته قیمت گوشت در بازار کنترل شده است.

یدالله صادقی در گفتگو با مهر در تشریح آخرین وضعیت بازار گوشت و تخم مرغ گفت: براساس تقسیم کار ملی، وزارت بازرگانی مسئول هماهنگی میان شبکه های توزیع، نظارت بر قیمت و عملکرد این شبکه ها است. در واقع تامین کسری میان کالاهای تولیدی و میزان مصرف و تقاضا، از طریق واردات و با صدور مجوز از دستگاههای ذیربط صورت می گیرد و وزارت بازرگانی، مسئولیت انجام هماهنگی با مباشران تامین و توزیع کالا را به عهده دارد.

مدیرکل دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی افزود: میزان تولید و واردات همواره ثابت نیست و متناسب با برخی فصول و شرایط خاص، افزایش یا کاهش می یابد. در این راستا سازمانها و دستگاههای مسئول تولید یک کالا، مستلزم برنامه ریزی برای افزایش تولید ات هستند.

وی تصریح کرد: در ماههایی که تقاضا کم و تولید به صورت ثابت صورت می گیرد، بخشی از مازاد بازار از سوی وزارت بازرگانی از سطح بازار جمع آوری و ذخیره سازی می شود تا در زمانی که کمبود کالا در بازار وجود دارد یا تقاضا افزایش می یابد، توزیع شود.

صادقی گفت: دستگاههای مختلف فعالیت زیادی برای تامین اقلام پروتئینی مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان انجام داده اند، اما برخی مشکلات از قبیل سیستم تولید برخی کالاها، دچار مشکل شده است و علیرغم برنامه ریزی های صورت گرفته برای تولید، سیستم تولیدی کشور دچار عارضه شده و این برنامه ریزی محقق نشده است.

وی اظهار داشت: براساس آنچه که از سوی وزارت جهادکشاورزی برای تولید اقلام پروتئینی ذکر می شود، خشکسالی و گرفتاریهای طبیعی، تولید را دچار مشکل کرده است و تولید، با افزایش تقاضا همگام نبوده است. البته وزارت بازرگانی با وزارت جهادکشاورزی دست به دست هم داده و با تشکیل جلسات مشترک، شبکه های توزیع کالا را ساماندهی کرده اند.

این مقام مسئول در معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی گفت: تفاهم نامه هایی با مباشران به امضا رسیده است و آنها به مناطقی که امکان خرید و ورود دام وجود دارد، گسیل شده اند. بنابراین به دلیل اینکه بازار کشش دارد، مباشران همچنان در حال واردات هستند.

صادقی، فرآیند واردات را یک فرآیند طولانی دانست و تاکید کرد: واردات کالاهایی همچون اقلام پروتئینی یک شبه و یک ماهه امکان پذیر نیست، بلکه باید برنامه ریزی های دقیقی صورت گیرد تا مشکلات بعدی بروز و ظهور نکند. در نتیجه برنامه ریزی صورت گرفته است و کالا به تدریج محصولات مورد تفاهم برای تنظیم بازار، تحویل داده می شود و به طور قطع، قیمت مواد پروتئینی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی به بازار آرام مرغ در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: با ورود محصولات خارجی و انعقاد تفاهم نامه با اتحادیه تولیدی مربوطه، مرغ با قیمتی تعادلی که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را منتفع کند، تامین خواهد شد.

مدیرکل دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: در این میان تخم مرغ کالایی است که امکان ذخیره سازی آن بسیار محدود است، این درحالی است که چندی پیش قیمت تخم مرغ به شدت کاهش پیدا کرده بود. در آن شرایط وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بازرگانی برای جلوگیری از متضرر شدن تولید کنندگان وارد شدند و مقادیری از تخم مرغ تولیدی را خریداری کردند و همین امر سبب متعادل شدن قیمت در بازار شد.

صادقی گفت: اما به دلیل مشکلاتی که در کشور ترکیه به وجود آمد و تقاضاهایی که در عراق و کشورهای همسایه مطرح بود، بازار رونق گرفت و تقاضا بالا رفت. در این شرایط وزارت بازرگانی برای تعدیل بازار، مبادرت به عرضه ذخایر کرده و هم اکنون ذخایر به بازار در حال بازگرداندن است.

وی اظهار داشت: بر این اساس تخم مرغ به قیمت تعادلی در اختیار تعاونی های کارگری قرار گرفته است و توزیع این کالا با قیمت تعادلی هر کیلوگرم 1300 تومان برای مصرف کننده در حال توزیع در بازار است و به همین ترتیب بازار در روزهای آینده متعادل خواهد شد.

صادقی گفت: برای واردات گوشت قرمز نیز متناسب با نیاز بازار برنامه ریزی هایی انجام شده است و روند واردات به کشور، تندتر شده است. اما باید توجه داشت که معدل قیمت تمام شده گوشت دام سبک که از خارج وارد کشور می شود، نزدیک به محصول داخلی است؛ چراکه برای تسریع در کار، این کالا از طریق حمل هوایی به کشور وارد می شود.

وی ادامه داد: قیمت گوشت وارداتی تفاوت معناداری با گوشت داخلی ندارد، اما از نظر مقدار بازار را اشباع کرده و توانسته جو روانی ناشی از کمبود کالا را تحت تاثیر قرار دهد و از تشدید قیمت بکاهد.

صادقی تصریح کرد: ارزیابی تمامی دست اندرکاران بازار این است که واردات گوشت قرمز گرم، بازار را تحت تاثیر قرار داده و از افزایش افسارگسیخته قیمت ناشی از کمبود کالا، جلوگیری کرده است. وی اظهار داشت: موضوع قیمت، تابعی از قیمت تمام شده در داخل و خارج است.