موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام دلایل تغییر رنگ دریاچه ارومیه، اعلام کرد سرخی این دریاچه با کاهش دمای آب ، شروع وزش بادهای منطقه‌ای و کاهش شدت و زمان تابش نور خورشید و افزایش آبهای ورودی به تدریج در سالهای آینده حذف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، موسسه تحقیقات شیلات ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سرخی دریاچه از 2 ماه پیش آغاز شده و در سالهای قبل نیز با شدت کمتری دیده شده بود.

بنابراعلام این موسسه، وضعیت اکولوژی فعلی دریاچه ارومیه منجر به ایجاد وضعیت اشباعیت شوری (330 گرم در لیتر نمک) و تابش شدید نوری ناشی از کاهش شدید ارتفاع آب ( بویژه در مناطق ساحلی ) در کنار سفید شدگی آب دریاچه به علت رسوبات نمک  باعث ایجاد پدیده گلخانه‌ا‌ی شده است.

گزارش موسسه تحقیقات شیلات ایران نشان می دهد عدم ورود آبهای شیرین ، کاهش شدید اکسیژن را به دنبال  داشته است. در چینن شرایطی اکولوژیکی از دو گونه جلبکهای "دوتالیلاپریدیس" و "دونالیلاسالینا" ، گونه دوم به دلیل شرایط فوق گسترش پیدا کرده و بر دریاچه حاکم می شود که دلیل علمی آن امکان تبدیل املاح دریاچه به املاح نیترایت است چرا که  قدرت جذب و استفاده گونه جلبک " دونالیلاسالینا" از املاح آمونیاکی بیشتر از گونه اولی است.

در چینین شرایطی برای ایجاد شرایط  "آداپتاسیون " زیستی ایجاد ماده بتاکاروتن بیشتر در آن زمینه تغییر رنگ و پیدایش سرخی دریاچه را فراهم می کند . این جلبک به عنوان غذای " آتمیا " محسوب می شود. 

موسسه تحقیقات شیلات ایران اشباعیت شوری آب دریاچه  را از دیگر دلایل سرخی دریاچه اعلام کرده است به طوریکه شرایط مساعد برای رشد و تکثیر گروهی از باکترهای "هالوفیت "ها از گروه "هولوباکتریوم "ها و "هولوکوس" می شود که این باکتریها داری رنگ ریزه های " باکترورودوپسین" هستند که به آنها امکان استفاده از انرژی نورانی خورشید را به صورت بی‌هوازی و در محیط های با کمبود اکسیژن بالا می دهد. این رنگ ریزه ها به رنگ زرشکی بوده و آب دریاچه  بویژه در سواحل را که دارای تابش شدید نوری و نفوذ نوری است، به رنگ سرخ نشان می دهد.

همچنین کاهش شدید اکسیژن افزایش ، دمای آب دریاچه و شوری اشباع همگی موجب عدم تبدیل ترکیبات امونیوم از تجزیه مواد آلی ورودی به دریاچه به ذخایر نیتراتی آن شده و در نتیجه تولیدات اولیه آن موجب افزایش فعالیت شیمیوتروفها به جای فتوستنتز کننده ها و در نتیجه باعث تولید بیشتر این باکتری ها در دریاچه می شود.

بنابراعلام این موسسه، چنین تغییراتی در دریاچه های شور جهانی از جمله  گریت سالت آمریکا ( post,1980) و دریاچه یوتا( stephen, 1990)  و بحرالمیت در اردن دیده شده است.