گرگان - خبرگزاری مهر: مدیرکل شیلات گلستان گفت: پرورش ماهیان خاویاری توأم با ماهی قزل آلا در استان با موفقیت انجام شد.

به گزارش  خبرنگار مهر در گرگان، علی اکبر  پاسندی صبح پنجشنبه در نشست این اداره کل افزود: با بررسیهای کارشناسان شیلات استان از منابع آبی به خصوص مزارع سردابی  که در حال فعالیت پرورش قزل آلا هستند، به این مهم دست یافتند که به طور همزمان با پرورش قزل آلا، می توان ماهی خاویاری به خصوص گونه فیل ماهی را نیز پرورش داد.
 
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه استان از پتانسیلهای بالای منابع آبی برخوردار است و مزارع سردابی بسیاری در استان وجود دارد می توان ماهیان خاویاری را در تمام مزارع سردابی استان پرورش داد.
 
مدیر کل شیلات گلستان به صاحبان مزارع سردابی توصیه کرد: همه صاحبان مزارع سردابی با مراجعه به شیلات و تحویل بچه ماهیان خاویاری به صورت ترویجی می توانند اقدام به پرورش همزمان با پرورش ماهی قزل آلا نمایند.
 
وی بیان کرد: در سال 1386 در یکی از مزارع سردابی در دهنه زرین گل علی آباد کتول که متعلق به مهندس ناصر ضمیری است، تعداد 500 قطعه بچه فیل ماهی از مرکزتکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی به مزرعه انتقال داده شدند که مشاهده شد پس از گذشت یکسال از رشد خوبی بر خوردار هستند.
 
وی افزود: انتقال بچه ماهی خاویاری در سال های بعد نیز ادامه داشت و در سال جاری این بچه ماهیان به وزن 8-9 کیلوگرم رسیده که نشان از رشد بسیار مطلوب این ماهی در پرورش ماهیان خاویاری توأم با ماهی قزل آلا است.
 
وی خاطر نشان کرد: طی ماه آینده ماهیان خاویاری پرورش داده شده ، توسط کارشناسان شیلات بررسی جنسی خواهد شد که از جنس ماده برای نگهداری و تولید خاویار اقدام می شود و ماهیان جنس نر برای فروش به بازار عرضه می شوند.
 
پاسندی به علاقمندان اعلام کرد: علاقمندان به این صنعت می توانند با استفاده از آب چاه، چشمه، آب لب شور و آب دریا در زمینه پرورش ماهیان خاویاری اقدام نمایند و از حمایتهای لازم فنی و تسهیلات بانکی از سوی شیلات گلستان برخوردار شوند.
 
مدیرکل شیلات گلستان گفت: با توجه به در خواست صاحب مزرعه برای مزرعه پرورش ماهیان خاویاری توأم با ماهی قزل آلا مجوز لازم برای استحصال 100 کیلوگرم خاویار و 1.5 تن گوشت ماهیان خاویاری نیز صادر شده است.