تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳

قم - خبرگزاری مهر: رئیس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با فطری دانستن شکرگزاری در انسان‌ها اظهار داشت: خداوند تبارک و تعالی نعمت‌های فراوانی را در اختیار بشر قرار داده و به دنبال آن انگیزه شکرگزاری را نیز در او بوجود آورده است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم ، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، شامگاه جمعه، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت شکرگزاری در برابر نعمت‌های الهی تأکید کرد: شکرگزاری یک امر فطری است و انسان نمی‌تواند در برابر خدماتی که به او ارائه می‌شود بی‌تفاوت باشد.

وی ادامه داد: البته این موضوع اختصاصی به مسلمانان ندارد، هر انسانی با هر عقیده و مذهب، سپاسگزاری و تشکر در برابر خدماتی که به او ارائه می‌شود را امری مطلوب می‌داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: برخی از افراد نیز تنها به فکر و دنبال تأمین منافع شخصی خود هستند و در این راستا سعی می‌کنند از هر فردی چیزی کسب کنند، اینها با رفتارهای سوء خود فطرت‌های پاک خدادادی که در وجود همه انسان‌ها به ودیعه گذاشته شده را خاموش می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم با نامتناهی توصیف کردن نعمت‌های الهی تأکید کرد: انسان به گونه‌ای خلق شده است که به طور طبیعی وقتی فردی به او خدمت می‌کند از او سپاسگزاری و تشکر کرده، در برابر او خضوع می‌کند.

مصباح یزدی در ادامه خاطره‌ای از سفر خود به آمریکا تعریف کرد و گفت: چند سال پیش برای سخنرانی به یکی از دانشگاه‌های کشور آمریکا دعوت شده بودم و در جمع دانشجویان و اساتید کشورها و ملیت‌های مختلف به ایراد سخن پرداختم، بعد از سخنرانی یک دختر دانشجو اصرار داشت که خود را به ما برساند، وقتی به من نزدیک شد گفت من می‌خواستم فقط از سخنرانی شما تشکر کنم.

وی با بیان اینکه قدرشناسی نعمت‌های الهی امری لازم و ضروری است، آیاتی از قرآن کریم را در این خصوص قرائت کرد و ابراز داشت: شکر نعمت‌های الهی موجب افزایش نعمت و کفران آن موجب عذاب الهی می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: بجای آوردن شکر نعمت‌های الهی موجب افزایش نعمت و کفران آن موجب عذاب الهی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شکرگزاری به انگیزه نیاز دارد تأکید کرد: برای تحقق این مهم انگیزه و علل و عواملی لازم است، اولین و مهم‌ترین انگیزه نیز در این بین وجدان است که در همه افراد با هر دین و مذهبی وجود دارد.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: خداوند تبارک و تعالی با فراوانی نعمت، انگیزه‌های شکر و ستایش را در همه انسانها بوجود آورده است و ما باید سعی کنیم همواره یگانه معبود هستی را به خاطر نعمت‌ها و الطاف بیکرانش شکرگزار باشیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنانش به تشریح دلایل ارتکاب گناه پرداخت و با اشاره به حرمت نگاه به نامحرم در آموزه‌های اسلامی و دینی، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های تقویت کننده گناه در افراد را نگاه به نامحرم دانست.

خطبیه فدکیه در اوج زیبایی است

وی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به ابعاد مختلف خطبه حضرت زهرا(س) و با بیان این که خطبه فدکیه به قدری زیبا و پر محتوا است که ما توانایی بیان جهات مختلف زیبایی آن را نداریم خاطرنشان کرد: در این خطبه شریف، سجع و نثرهای بسیار خوب و زیبایی وجود دارد.