به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله جعفر سبحانی بعد از ظهر دوشنبه در ادامه تفسیر سوره حشر که در مدرسه حجتیه قم برگزار شد گفت: هنگامی که پیامبر(ص) انفال حاصل از جنگ با بنی نضیر را در میان مهاجرین تقسیم کرد گروهی از انصار اعتراض کردند و خداوند در پاسخ به آنها در انتهای آیه 6 فرمود آنچه را که پیامبر به آن دستور داده است رعایت کنید و از آنچه که نهی کرده است نیز دست کشید.
سبحانی ادامه داد: اگر انسان برخی قوائد دینی را قبول و برخی دیگر را بنا بر پسند و نفع شخصی خود رد کند اسلام را به عنوان یک دین نپذیرفته است.
وی در رابطه با مصداق مساکین، ایتام و ابن سبیل که بخشی از فیء به آنها تعلق میگیرد، خاطرنشان کرد: برخی گفتهاند که تنها مساکین، ایتام و ابن سبیل بنی هاشم منظور آیه هستند اما در صحیح محمد ابن مسلم گفته شده است که منظور تمامی افراد اعم از بنی هاشم و غیر آنها است.
وی با بیان این که منظور قرآن از این که پول تنها در دست ثروتمندان جا به جا نشود به معنی نظام اشتراکی نیست ابراز داشت: اسلام مالکیت خصوصی را قبول دارد و وقتی میگوید پول نباید تنها در دست فقرا باشد منظورش این است که داراییها به یک عده معدود منحصر نشود و پول در کل جامعه حرکت کند البته با رعایت تفاوتها و ویژگیهای شخصی افراد.
این استاد حوزه علمیه در تفسیر آیه 7 سوره حشر نیز ابراز داشت: مفسیرین معتقداند فقرا و مهاجرین مصداق اصلی مساکین، ایتام و ابن سبیل هستند چرا که از مکه اخراج شده و تمامی دارای خود ا از دست دادند.
وی افزود: این آیه در ادامه به توصیف مهاجرین میپردازد و میگوید این ها کسانی هستند که تبعید شدند، از خدا رزق و برکت میخواهند، به دنبال رضایت خدا هستند و الله و رسولش را نیز حمایت میکنند و چون از این چهار ویژگی برخوردار هستند مردمی درستکاراند.
سبحانی با بیان این که وضعیت انسان در یک مقطع از زمان مربوط به تمام زندگانی او نمیشود ابراز داشت: این که خداوند در سال چهارم هجری مهاجرین را این گونه ستایش کرده است به این معنا نیست که آنها تا آخر عمر همین گونه خواهند بود و تنها کسانی مصداق این تمجیدها هستند که این چهار ویژگی را تا آخر عمر حفظ کرده باشند.
وی ادامه داد: این که برخی از مهاجرین در ادامه زندگی مسیر صحیح را نپیمودند ربطی به قرآن ندارد و تمجید قرآن مربوط به همان دوره است.
این مرجع تقلید ادامه داد: چه بسیار افرادی که در جوانی پرچمدار عدالت و پاکدامنی بودند اما در سنین بالاتر از مسیر حق منحرف شدند و همین طور بودند انسانهایی که جوانی را به فسق و فجور گذراندند ولی در پیری جزو عابدین گردیدند و بر همین اساس خیلی مهم است که انسان ویژگیهای خوب خوبش را تا آخر عمر حفظ کند.
وی در رابطه با قضاوت نیز گفت: در هنگام قضاوت نباید تنها به قسمتی از زمان اکتفا کرد بلکه باید کارنامه افراد را به طور کامل بررسی کرد و بعد نظر داد.
سبحانی با بیان این که حضرت رسول 15 هزار صحابی داشته است اظهار داشت: از نظر ما تمام مهاجرین مصداق توصیف خدا هستند اما اگر دلیل قطعی پیدا شد که فلان صحابی راه خلاف رفته است او را از دایره این توصیف خارج میدانیم.
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۷
قم - خبرگزاری مهر: مرجع تقلید شیعیان با نفی نگاه انتخابی به احکام دین اظهار داشت: کسی که بنا به پسند خود قوانین شریعت را اجرا یا رد میکند اسلام را به عنوان یک دین نپذیرفته است.