سنندج - خبرگزاری مهر: استاندار کردستان از برداشت سالانه بیش از 40 هزار تن توت فرنگی در مزارع کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در سنندج، علیرضا شهبازی صبح یکشنبه و در نشست هماهنگی کانون توت فرنگی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از سه هزار و 760 هکتار به کشت محصول توت فرنگی در سطح کشور اختصاص دارد که سالانه بیش از 40 هزار و 500 تن توت فرنگی از این اراضی برداشت می شود.

وی عنوان کرد: اکنون بیش از 90 درصد از مزارع توت فرنگی کشور به صورت سنتی کشت می شود که این عامل موجب اتلاف بیش از 30 درصدی این محصول در مراحل کاشت داشت و برداشت می شود.

استاندار کردستان در ادامه گفت: به منظور جلوگیری از خسارات به بازار توت فرنگی، دولت باید مانع از واردات توت فرنگی در فصل برداشت این محصول به کشور شود.

شهبازی بیان داشت: واردات غیر اصولی این محصول در فصل برداشت موجب عدم عرضه محصول توت فرنگی کشاورزان کشوربه بازارهای مصرف خواهد شد و این روند لطمه اقتصادی جبران ناپذیری را بر تولیدکنندگان این محصول وارد می کند.

وی گفت: به دلیل تولید بیش از 70 درصد از توت فرنگی کشور در استان کردستان، بر این اساس در سفر مقام معظم رهبری به کردستان ایجاد کانون تولید توت فرنگی کشور در کردستان به تصویب رسید.

استاندار کردستان یادآور شد: کانون توت فرنگی به مرکزیت استان کردستان یک نهاد سراسری در کشور و تصمیمات اتخاذ شده آن در سطح استان های تولید کننده به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی افزود: استان های کردستان، مازندران، گلستان، کرمانشاه، تهران و آذربایجان شرقی و غربی از مراکز اصلی تولید توت فرنگی در سطح کشور هستند.

در پایان این نشست راه اندازی چهار کمیته صنایع تبدیلی ، کمیته اقتصادی و بازاریابی، کمیته آموزش و تحقیقات و کمیته تولید به تصویب اعضای این کانون رسید.