بزرگداشت رولد دال نویسنده مشهور کتابهای کودکان و بزرگسالان که هر سال در 13 سپتامبر (22 شهریور) روز تولد وی برگزار می‌شد امسال با اجرای چند برنامه مختلف به یاد این نویسنده به یک ماه گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، اگر چه بیست سال از مرگ دال می‌گذرد اما محبوبیت او بین مردم موجب شده که جشنها و مراسم گوناگونی برای وی تدارک دیده شود.

روز بزرگداشت رولد دال اولین بار توسط فیلسیتی دال بیوه‌ وی در سال 2006 به مناسبت نودمین سالگرد تولد وی برگزار شد اما از آن به بعد این امر به یک رویداد سالانه تبدیل شده است.

چاپ زندگینامه این نویسنده توسط  دونالد استاروک که به تازگی منتشر شده، ارائه نسخه‌های ویژه و محدودی از کتاب "جیمز و هلوی غول‌پیکر" طراحی شده به وسیله مجسمه ساز آنتونی گورملی به قیمت 100 پوند. اجرای نسخه جدیدی از "ماتیدا" از سوی کمپانی سلطنتی شکسپیر، اجرای اپرایی بر اساس داستان "چارلی و کارخانه شکلات‌سازی" و برپایی چندین مراسم در موزه دال از جمله برنامه‌هایی است که در روزها و ماه آینده در دست اجراست.

رولد دال در سال 1916 از پدر و مادری نروژی در بریتانیا به دنیا آمد. وی در طول جنگ جهانی دوم در نیروی هوایی سلطنتی انگلستان خدمت کرد و از سال 1940 با نوشتن داستان برای کودکان و بزرگسالان توانست یکی از پرفروشترین نویسندگان جهان شود به نحوی که آثارش به بیش از 50 زبان ترجمه شده است.

برخی آثار مشهورتر او عبارتند از "جیمز و هلوی غول پیکر"، "چارلی و کارخانه شکلات‌سازی" ، "آقا روباه ناقلا"، "ماتیدا"، "جادوگران" و "بی اف جی".