رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دوستان حوزه هنری باید در زمینه داستان نویسی و تدوین نظریه ادبی انقلاب اسلامی کمک کنند و انتظار ما هم از آقای فردی این است که در این راه قدم بردارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع محسن مومنی شریف و معارفه امیرحسین فردی به عنوان مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری روز گذشته 23 شهریور ماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه حسن بنیانیان مدیر سابق حوزه هنری با تاکید بر توجه به مفاهیم تربیت و آموزش گفت: مرز میان تربیت و آموزش بسیار باریک است و گاهی تربیت به نفع آموزش منزوی می‌شود. تربیت این خاصیت را دارد که فرد را ریشه‌دار کند و آموزش موجب می‌شود فرد خود را با شرایط اطرافش وفق دهد.
 
بنیانیان: مدیران حوزه هنری برکات حضور هنرمندان را عادلانه توزیع کنند
 
بنیانیان گفت: در حال حاضر در زمینه ادبیات نسبت به باقی عرصه‌های هنری بیشتر می‌شود به تبلیغ و نشر مفاهیم اسلامی کمک کرد. پتانسیل تربیتی ادبیات نسبت به هنری مانند سینما بیشتر است و به نظرم حکمت ماندگاری شعر در تاریخ ما و قصه‌گویی خداوند در قرآن هم به خاطر این ویژگی ادبیات است.
 
مدیر سابق حوزه هنری سخت‌ترین دوره هنری یک هنرمند را نوجوانی و جوانی دانست و گفت: حوزه هنری در شرایطی که دستگاه‌های مختلفی در زمینه‌های فرهنگی دخیل هستند، رسالت ویژه‌ای جهت شکل‌گیری شخصیت هنرمند جوان و هویت دینی او بر عهده دارد.
 
وی گفت: درخواست من از آقای فردی این است که علاوه بر رسیدگی به مشکلات هنرمندان و چاپ کتاب، این افراد را به عنوان مربی به شهرستان ها اعزام کنید و فضای ادبی هنری پویایی را در استان‌های دیگر کشور ایجاد کنید. شاید این موضوع برای مردم تهران عادی باشد اما دانش‌آموز شهرستانی که در مسابقه شعر منطقه اول شده است باید توسط یک مربی هدایت شود و مدیران حوزه باید برکات حضور هنرمندان را به صورت عادلانه در کشور توزیع کنند.
 
محسن مومنی شریف  رئیس حوزه هنری  نیز انقلاب اسلامی را موجب تحولی عظیم در عرصه ادبیات کشور دانست و گفت: در شرایطی که روشنفکران ما عقیده داشتند  برای پیشرفت باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویم، انقلاب تفکری جدید در کشور به وجود آورد و به عنوان رقیب جدی  لیبرال دموکراسی خود را در جهان مطرح کرد.
 
مومنی: اتفاقات صورت گرفته در عرصه ادبیات انقلاب قابل قیاس با گذشته نیست
 
وی افزود : معتقدم در زمینه ادبیات انقلاب اسلامی کارهای زیادی صورت گرفته است اما متاسفانه میزان توفیقات در معرفی ادبیات انقلاب در حد انتظار نبوده است که امیدواریم با مدیریت آقای فردی در مرکز آفرینش‌های ادبی، به سطح مطلوبی از خواسته‌ها برسیم.
 
مومنی وظیفه هنرو ادب انقلاب را معرفی انسان‌هایی که اسلام و را انقلاب را به ایران هدیه کردند، عنوان کرد و گفت: هنوز این انسان‌ها به روشنی در ادبیات ما معرفی نشده‌اند.
 
نویسنده کتاب "زمانی برای بزرگ شدن" گفت: البته در زمینه شعر توفیقات بیشتری داشته‌ایم که این هم منحصراً شامل موضوع دفاع مقدس می‌شود. در عرصه داستان نویسی موفق نیستیم چون بار داستان نویسی بر شانه زندگی‌نامه و خاطره نویسی سنگینی می‌کند و اگر به همین شیوه در زمینه داستان نویسی پیش برویم به نظرم مخاطبان کتاب‌های داستان طبق روال فعلی اندک خواهد بود.
 
رئیس حوزه هنری گفت: دوستان حوزه هنری باید در زمینه داستان نویسی و تدوین نظریه ادبی انقلاب اسلامی کمک کنند و انتظار ما هم از آقای فردی این است که در این راه قدم بردارند.
 
مومنی یکی از ویژگی‌های مرکز آفرینش‌های ادبی را انعطاف پذیری دانست و گفت: طی این چند سال اتفاقی در عرصه ادبیات انقلاب افتاده که قابل قیاس با گذشته نیست. چندین سال پیش شاعران و نویسندگان دفاع مقدس از سبک معیار فاصله گرفته و در مسیری غیر از مسیر اصلی قدم بر می‌داشتند.
 
 مومنی: حسن حسینی را دیر یافته و زود از دست دادیم
 
نویسنده کتاب "در کمین گل سرخ" گفت: در چنین شرایطی متاسفانه نیروی ارزشمندی چون مرحوم سید حسن حسینی را دیر شناختیم. البته ایشان در اوایل با تردید وارد حوزه هنری شدند و ما هم به دیده تردید به ایشان نگاه می‌کردیم. حسینی نسبت به ادبیات انقلاب اسلامی بسیار تعصب داشت و در پی وارد کردن مباحث مربوط به این موضوع به دانشگاه ها بود. او همچنین آمادگی خود را  برای سفر به شهرستان‌ها و برپایی جلسات و محافل ادبی اعلام کرده بود که فرصت نشد زیاد از توانایی‌هایش استفاده کنیم.
 
در ادامه جلسه امیرحسین فردی گفت: من از اعضای اولیه حوزه هنری هستم در آذرماه 58 پس از اینکه شنیدم هنرمندان انقلاب در جایی گرد هم می‌آیند، به خیابان فلسطین شمالی رفتم و در حوزه هنری عضو شدم. حوزه هنری در واقع پاسخ به یک نیاز اساسی انقلاب بود. در شرایط بعد از پیروزی انقلاب که فضای لیبرالی و مارکسیستی بر ادبیات ما حاکم بود کمبود یک صدای خوش که از انقلاب بگوید احساس می‌شد.
 
فردی: می‌پذیرم که مسئولیت سنگینی را قبول کرده‌ام
 
فردی گفت: در آن شرایط که دیدگاه چپ‌ها با نگاهی آرمان‌گرایانه بسیار جذاب بود و جوانان را جذب می‌کرد حوزه هنری را تاسیس کردیم. در آن زمان رفتار و کردارمان را با فرمایشات حضرت امام (ره) هماهنگ می‌ کردیم و از این بابت به خود افتخار می‌کردیم .به نظرم حوزه آن زمان کوچک ولی بسیار شاداب بود و گاهی به عنوان پیاده نظام انقلاب در بسیاری از صحنه‌ها نقش آفرینی می‌کرد. در حال حاضر می‌پذیرم که مسئولیت سنگینی را پذیرفته‌ام و شاید دلیل این امر همین پیشینه و علاقه من به حوزه هنری باشد چون معتقدم بیشترین بار هنری انقلاب بر دوش حوزه هنری سنگینی می‌کند.
 
مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری  گفت: در سال 60 نمایشنامه "حصار در حصار" را در حوزه هنری اجرا کردیم که هجویه‌ای بر عقاید مارکسیسم بود. به یاد دارم که سالن اندیشه حوزه در آن روزها پر و خالی می‌شد. امیدواریم حوزه به طراوت و شادابی آن روزها دوباره دست پیدا کند.
 
وی حوادث سال گذشته را بسیار مهم دانست و گفت:‌ به نظرم حوزه هنری بهتر می توانست به عنوان نهادی برای مقابله با جنگ نرم در این عرصه ظاهر شود. با توجه به حساسیتی که این موضوع داشت در دیداری که در خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم ایشان از چند تن از شعرا پرسیدند آیا درباره این وقایع شعری سروده‌اند یا خیر؟
 
فردی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم زحمات آقای مومنی را تلف نکنم و بزرگترین هنر من ادامه دادن راه آقای مومنی خواهد بود.
 
در ادامه جلسه احکام تودیع و معارفه توسط سعید بیابانکی مجری برنامه قرائت شد و علی موسوی گرمارودی لوح تقدیری را به محسن مومنی اهدا کرد.