تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۱

نماینده دائم چین در شورای امنیت و دیگر سازمانهای بین المللی در وین اعلام کرد : پکن در نشست آتی آژانس بین المللی اتمی بر تعهد خود به امنیت هسته ای تاکید می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، "هو شیائودی" گفت : دولت چین همیشه توجه زیادی به مسائل مربوط به مواد و تاسیسات هسته ای داشته و در فعالیتهای گوناگون در ارتباط با امنیت هسته ای به رهبری آژانس به طور مثبت شرکت کرده است.

هو شیائودی افزود : در نشست امنیت هسته ای در ماه آوریل هو جین تائو رئیس جمهوری چین یک پیشنهاد پنج ماده ای برای تقویت همکاری ها مطرح کرد و در ماه اوت هم چین و آژانس توافقنامه ای عملی در حوزه امنیت هسته ای در پکن امضا کردند که نقش مهمی در عملی شدن تعهدات مؤثر چین به امنیت هسته ای و تقویت همکاری با آژانس ایفا می کرد.

وی خاطر نشان کرد:  چین به برنامه پایگاه اطلاعاتی قاچاق مواد هسته ای آژانس ملحق شده و به طور مرتب مدیریت و دسترسی کنترل بر منابع داخلی رادیو اکتیو را بر اساس قانون برقراری امنیت و ایمنی مواد رادیو اکتیو و "راهنمایی های اضافی" در ارتباط با واردات و صادرات منابع رادیو اکتیو بهبود بخشیده است.

این دیپلمات چینی همچنین با اعلام اینکه چین به عنوان دومین کشور پس از روسیه اصلاحیه کنوانسیون را در سپتامبر سال گذشته تصویب کرده از دیگر کشورها نیز خواست تا با تصویب کنوانسون هر چه زودتر آن را عملیاتی کنند.

وی همچنین از کمک آژانس به کشورها برای تقویت کنترل مرزها، بازگرداندن اورانیوم استفاده شده در راکتورها و همینطور چرخه مواد رادیو اکتیو قدردانی کرد.